مرد پارسی دروغ نگوید حتی بهنگام مرگ در جنگ (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : یکشنبه 14 آذر 1395
خانه » مقالات هنری » دانلود مقاله درباره هنر قلم زنی و انواع آن

اطلاعیه سایت

با سلام و احترام خدمت شما بازدیدکنندگان

لطفا موارد زیر را به دقت مطالعه نمایید :

  • عزیزانی که به هر دلیل موفق به دریافت و یا دانلود فایل مورد نظرشان نشده اند (می توانند با مراجعه به صفحه تماس با ما مشکل خود را اطلاع داده تا مشکل آن ها برطرف گردد)
  • به اطلاع شما عزیزان می رسانیم با توجه به اینکه شبکه شاپرک اقدام به تهیه پروتکل امنیتی لایه باز کرده است و این شرکت نیز هم اکنون از نسخه 39 و نسخه های پایین تر مرورگر های گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس پشتیبانی نمی کند، بنابراین الزامی است که برای پرداخت وجه مرورگر شما به روز شده باشد و از آخرین نسخه مرورگرتان استفاده کنید.

عدم آپدیت (به روز بودن) مرورگر باعث می شود، به جای صفحه درگاه بانک، خطای عدم تایید خرید را مشاهده نمایید.

راه حل : با آپدیت نمودن مرورگرتان، می توانید از بروز تراکنش های ناموفق پیشگیری کنید و خریدتان بدون مشکل انجام می شود.

دانلود مقاله درباره هنر قلم زنی و انواع آن

دانلود مقاله درباره هنر قلم زنی و انواع آن از سری مقالات هنری با 53 صفحه و فرمت اجرایی Word

قلم زنی «Etching» که البته در زبان فارسی آن را به صورت قلمزنی نیز می نویسند یکی از هنرهایی است که از دیرباز در ایران رواج داشته و آثار این هنر زیبا ولی سخت به چشم دیده می شود. قصد داریم تا یک مقاله کامل در مورد این هنر در اختیار شما قرار دهیم. این مقاله از 5 فصل تشکیل شده است که با هم عناوین این پنج فصل را مرور می کنیم :

  • در فصل اول به خواص فلزات اشاره شده است.
  • در دومین فصل به هنر قلم زنی و شیوه های مختلف آن مورد بررسی قرار گرفته شده است.
  • فصل سوم به مراحل هنر قلمزنی پرداخته است و توضیحاتی دربارۀ آن ها داده است.
  • در چهامین فصل مطالبی راجع به مراحل انجام کارهای عملی پروژه نوشته شده است.
  • و در آخر فصل خوص برخی اسید ها و پاتینه کردن مس مورد بحث قرار گرفته.

آشنایی با هنر قلم زنی

معمولاً رواج است که قبل از بحث های اختصاصی توضیحی قابل فهم در مورد موضوع مورد بحث نوشته شود. خُب ما هم همین کار را انجام می دهیم و ابتدا شما را با این هنر آشنا می کنیم.

تعریف هنر قلم زنی

آثار هنری قدیم به خوبی ثابت می نماید که مسلمین ایرانی تا چه اندازه در پیشرفت تمدن و فرهنگ جهان تأثیر داشته اند در صنایع دستی ایرانی اشکال و نقوش ترسیمی بر روی ظروف فلزی و فرش های نفیس و منسوجات قیمتی و مفرغات نشان می دهد که ایرانیان قدیم دارای مهارتی عظیم در صنایع مستظرفه و ایجاد هنرهای زیبا بوده و علاقه مفرطی نسبت به ابداع نقوش تزئینی داشته اند و فن قلم زنی بر روی فلزات هنری است که معیار و ارزش فراوان در صنایع ایران دارد و هنرمندان ایرانی آن را به حد کمال در آثار خود به کار می برده اند .

چنین هنرنمایی هایی در صنایع ملل دیگر کمتر است و به پایه صنایع ظریفه ایران نمی رسد و آثار قلم زنی روی فلزات روی فلزات که هنرمندان ایرانی آن را به وجود آورده اند از مواریث هنری ایرانیان خوش ذوق و استداد می باشد و این آثار بر اثر زیبایی و نقوش عالی و ظریف بر روی فلزات بازارهای پر رونق و مشتریانی فراوان در سراسر جهان دارد، و خوشبختانه نمونه هایی از بدایع قلمزنی و مشبک کاری فراوانی در سراسر جهان دارد.

در دوره صفویه، کار صنعت قلم زنی بر روی فلزات اصالت خاصی به خود گرفته و هنرمندان و استادان ایرانی از حیث کار طراحی و انواع تزئینات و قلم زنی پیشرفت های فوق العاده ای حاصل نموده بودند و صنعت قلمزنی و نقوش برجسته بعد شایسته ای ترقی کرده بود، زیرا پادشاهان هنر دوست دوره صفویه، همواره مشوق کارهای هنری بودند و هنرمندان ایرانی را از اطراف و اکناف کشور شاهنشاهی به پایتخت خود اصفهان خوانده و آنها را ترغیب و تشویق به ایجاد آثار هنری و صنعتی می نمودند و برای آن ها جوایز مهمی در نظر می گرفتند تا هر یک به فراخور استعداد خود، در بسط تمدن کشور سهمی داشته باشند و پس از دوره صفویه هنرمندان ایرانی این صنعت ظریف را کامل تر و بهتر نمودند که اینک مستشرقین خریدار آثار قلمزنی ایرانی می باشند.

مراحل قلمزنی

آن هنگام که ظرفی عاری از هرگونه تزئین قلمزنی به دست استاد قلمزن می رسد،‌ نخست ظرف را بررسی می نماید تا شناسائی کامل صورت گیرد. شی، از نظر حجم، سطح، عمق، … بررسی می شود تا هنرمند تصمیم بگیرد چه نقشی بر پیکر آن نشاند.

بی تردید آن طرحی بر بستر ظرف جای دارد که خود ظرف آن را تعیین نماید. اما این هنرمند است که می تواند با پرواز اندیشه، خیال را بر پیکر ظرف بنشاند، بی آنکه ظرف گله ای از طرح داشته باشد. سپس با حرارت شی، فلزی را نرم می کنند، نکند ماهیت فلزیش طنازی طرح را از بین برد، یا آنکه از آن بکاهد.

یک نوع سینی قلم زنی شده

یک نوع سینی قلم زنی شده

حال نوبت آن می رسد که ظرف را قیر گیرند. برای این کار مخلوط قیر و گچ ساعت ها برفراز آتش قوام می آید، شکل می گیرد، تا قابل تکیه گاه فلز گردد. نکته مهم آنکه آنگاه که هوا سرد است، مخلوط گچ کمتری می خواهد، و در گرمای روزگاران از گچ بیشتری باید استفاده کرد. بعد از قیر گرفتن فلز، نقش بر آن می نشیند، ممکن است هنرمند ظرف را به اندازه های معین تقسیم کند و هر بخش را نقشی زند و بابی گشاید، و یا آنکه یک نقش را در همه قسمت ها تکرار کند.

اگر بخواهد نقش را تکرار کند، ابتدا آن را بر کاغذ طرح می کند، سپس کاغذ را با سنبه سوراخ می نماید و آن را روی ظرف قرار می دهد و با خاکه ذغال و یا رنگ اخرا سطح کاغذ را می پوشاند، پودر ذغال از سوراخ ها به روی سطح فلز بچسبند. در اولین فرصت خطوط توسط قلم نیم بر قلم زنی می گردد، تا نقش جاودانه شود.

اینک هنرمند ریزه کاری را انجام می دهد. روش دیگر انتقال طرح بر پیکر ظرف چنین است : ابتدا هنرمند سطح فلز را با دوغاب گچ یا گل سفید می پوشاند یا رسوب رقیقی بر سطح بماند، آنگاه با مداد طراحی نقش را مستقیم بر فلز می زند این روش بیشتر برای اشیایی چون ریتون ها به کار می رود، که سطوح متغیر دارند. سپس با قلم نیم بر خطوط مدادی قلم زنی می گردد.

اگر بخواهند از طرح کپی تهیه کنند، بعد از آنکه ظرف نیمبر زده شد سطح آن را با دوده می پوشانند، داخل خطوط قلمگیری دوده تجمع می کند، هنگامی که سطوح صاف از دوده پاک شد، کاغذ نازکی را مرطوب ساخته روی سطوح ظرف قرار می دهند، با فشردن دست بر کاغذ، طرح های نیم بر شده بر کاغذ نقش می بندد.

RIAL 40,000 – خرید
اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز