باران باش و ببار و نپرس کاسه های خالی از آن کیست.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : یکشنبه 14 آذر 1395
خانه » مقالات هنری » دانلود مقاله هنر سفالگری (کوزه گری)

اطلاعیه سایت

با سلام و احترام خدمت شما بازدیدکنندگان

لطفا موارد زیر را به دقت مطالعه نمایید :

  • عزیزانی که به هر دلیل موفق به دریافت و یا دانلود فایل مورد نظرشان نشده اند (می توانند با مراجعه به صفحه تماس با ما مشکل خود را اطلاع داده تا مشکل آن ها برطرف گردد)
  • به اطلاع شما عزیزان می رسانیم با توجه به اینکه شبکه شاپرک اقدام به تهیه پروتکل امنیتی لایه باز کرده است و این شرکت نیز هم اکنون از نسخه 39 و نسخه های پایین تر مرورگر های گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس پشتیبانی نمی کند، بنابراین الزامی است که برای پرداخت وجه مرورگر شما به روز شده باشد و از آخرین نسخه مرورگرتان استفاده کنید.

عدم آپدیت (به روز بودن) مرورگر باعث می شود، به جای صفحه درگاه بانک، خطای عدم تایید خرید را مشاهده نمایید.

راه حل : با آپدیت نمودن مرورگرتان، می توانید از بروز تراکنش های ناموفق پیشگیری کنید و خریدتان بدون مشکل انجام می شود.

دانلود مقاله هنر سفالگری (کوزه گری)

دانلود مقاله هنر سفالگری (کوزه گری) با 69 صفحه و فرمت اجرایی PDF

ساده ترین تعریف برای سفالگری «pottery» ، حالت دادن به گِل و به شکل چیزی در آوردن آن است که معمولاً به صورت ظروف سفالینه در می آورند آن ها را. البته کوزه گری در ایران سابقه طولانی دارد که ما در ادامه به آن اشاره می کنیم. شما به راحتی می توانید با مقداری خاک رُس و به وسیله کمی آب، مقداری گل درست کنید (البته این خود یک هنر است و باید حسابی آن را ورز داد تا مناسب کار برای ساخت ظروف سفالی شود) و هر شکل و حالتی که دوست دارید دهید، و آن را در معرض نور آفتاب بگذارید تا خشک شود و در همان شکل خود باقی بماند و بعد از این که خشک شد می توانید حتی بر روی آن نقاشی بکشید و از آن چیزی که هست زیباترش کنید. البته این توضیحات برای کسانی بود که به صورت حرفه ای نمی خواهند این کار را انجام دهند. البته حرفه ای ها برای این کار چرخ سفالگری دارند و بعد از درست کردن سفال آن را در کوره می گذارند تا خوب خشک شود.

اگر شما هم مانند بقیه به هنر سفالگری علاقه مندید و قصد دارید تا مطالب بیشتری در مورد آن فرا گیرید، ما مقاله ای کامل در مورد کوزه گری (سفالگری) آماده کرده ایم که امیدواریم نظر شما عزیزان را جلب کند. تعریف سفالگری و تاریخچه آن، روند تکنولوژی سفال، کوزه گری نماد فرهنگ ما ایرانیان، کاربرد های این هنر، روش های تزیین سفالینه ها و انواع سفالینه از مهم ترین مطالبی است که در این مقاله جای گندانده شده است.

آشنایی کامل با هنر سفالگری

تاریخچه هنر سفالگری در ایران

زمان دقیق ساخت ظروف سفالی در ایران معلوم نیست و آنچه که امروزه از تاریه هنر سفالگری می دانیم، حاصل مطالعۀ نمونه هایی است که از حفاری های باستان شناسان به دست آمده است. نمونه هایی که از منطقه تپه گنج دره واقع در غرب کرمانشاه و غار کمربند نزدیکی بهشهر در استان مازندران کشف شده، نشان می دهد که قدیمی ترین آثار سفالی ایران به «دوره نوسنگی» در هزاره هشتم قبل از میلاد تعلق دارد.

این ظروف برای نگهداری مایعات مناسب نبوده و احتمالاً از آن ها برای نگهداری دانه های خوراکی و سبزیجات استفاده می شده است. از آن جا که این گروه سفالینه ها علاوه بر غارهای مسکونی، در دشت نیز پیدا شده، نشانه مهمی برای ارتباط دو دورۀ غارنشینی و شهرنشینی در ایران است.

سفالگری (ساخت سفال)

سفالگری (ساخت سفال)

محققان احتمال می دهند که زنان در این دوره وظایف خاصی را بر عهده داشتند و علاوه بر نگهبانی آتش، مخترع و سازنده ظروف سفالین نیز بوده اند. همچنین گروهی بر این عقیده هستند که فکر اختراع سفال با مشاهدۀ سخت شدن خاک اطراف اجاق پدید آمد و بعضی دیگر بر این اعتقادند که انسان های اولیه برای نگهداری مواد، درون سب را با گل رس اندود کرده و در آفتاب خشک می کردند. احتمالاً با سوخته شدن سبد در کنار اجاق، جسمی سخت بر جای مانده و این آغازی برای ساخت ظروف سفالی شد.

اولین ساکنان فلات ایران در هزاره پنجم قبل از میلاد، علاوه بر آن که در شکار و کشاورزی موفق بودند ظروف سفالی دست ساز به رنگ سیاه و قرمز برای ذخیرۀ آذوقه می ساختند. رنگ سیاه ظروف به دلیل دود ناشی از سوخت هیزم در کوره های بسیار ابتدایی بود.

در این زمان نخستین پیشرفت در سفالگری رخ داد و آن پیدایش سفال منقوش بود. روی آن ها خط های افقی و عمودی و متقاطع رسم شده بود که تقلیدی از طرح سبد است.

چرخ سفالگری

مهم ترین تحول در هنر سفالگری، اختراع چرخ سفالگری است. رمان گیرشمن، باستان شناس فرانسوی اختراع چرخ سفالگری را تقریباً مقارن با حدود هزاره چهارم پیش از میلاد می داند. در مورد اولین مکان این اختراع، هنوز جای شک و تردید باقی است.

از هنر سفالگری مادها، که در جنوب شرقی ایران ساکن بودند، سفالینه هایی از مناطقی چون نوشی جان نزدیک ملایر و تپه هگمتانه در ابتدای شهر همدان به دست آمده ولی تاکنون اطلاعات جامعی درباره سفالگرز دوره ماد منتشر نشده است.

با روی کار آمدن هخامنشیان در قرن ششم قبل از میلاد، به دلیل رواج بیشتر ظروف فلزی، استفاده از ظروف سفالی، محدود شد. در این زمان، عموماً سفالینه هایی با نقوش ساده به صورت نقش کنده و به شکل خمره، کوزه، قمقمه، عطردان و کتیبه های برجسته لعابدار ساخته می شد.

در حفاری شهرهای به جا مانده از دوره اشکانیان مانند کنگاور و سیستان، نمونه های کمی از سفالینه های این دوره به دست آمده است. به نظر می رسد کارگاه های سفالگری اشکانی، نزدیک گورستان ها و در خارج از حصار شهر قرار داشته است. تولیدات این کارگاه ها، تابوت لعابدار به رنگ سبز – آبی برای بزرگسالان و خمرۀ میت برای کودکان بوده است. همچنین ظروف و جام های سفالین لعابداری که درون توبوت می گذاشتند و به رنگ آبی یا خاکستری بود.

اشیای زیادی از دوره ساسانی در مناطقی چون نیشابور، سیراف و تخت سلیمان کشف شده که نشان می دهد سفالگری در این زمان تغییر چندانی نکرده است. لعاب مصرفی به طور عمده دارای همان دو رنگ سبز و آبی بود ولی تزئینات، دقیق تر و کیفیت لعاب مرغوب تر شد.برای تزیین بدنه ها از روش های کنده کاری، نقش افزوده و یا زدن مهر بر بدنه ها استفاده می شد.

سفالگری معاصر ایران

امروزه با وجود کارخانه های بزرگ تولید محصولات سرامیکی در سراسر دنیا، هنوز سفالینه های دست ساز مورد توجه است. زیرا در این سفالینه ها، احساسات هنرمند تجلی یافته و هر یک، دارای ارزش های فرهنگی منطقه خویش است.

در ایران، هنرمندان سفالگر با حفظ اصالت های فرهنگی به خلق سفالینه های هنری می پردازند و هر ساله نمایشگاه های متعددی از آثار هنری آنان برگزار می شود. در اغلب شهرهای ایران، کارگاه های سفالگری سنتی با سابقه طولانی در این رشته، به کار اشتغال دارند که با تفاوت هایی در نوع مواد اولیه بدنه و لعاب، روش ساخت، شکل و تزیینات محصولات از هم قابل تشخیص هستند، ولی اغلب آن ها از خاک رس قرمز و یا از خاک سفیدی که مخلوطی از پودر سیلیس، کائولن، خرده شیشه و پنتونیت است، استفاده می کنند. کارگاه های سفالگری سنتی معمولاً از فرمول و ترکیب مواد اولیه کاملاً علمی و ثابتی استفاده نمی کنند ولی بعضی از هنرمندان سفالگر با تهیه خمیر گل بدنه و لعاب محصولات خود را از کارخانه های صنعتی تولید مواد سرامیکی، آثار مرغوب تری تولید می کنند.

با استفاده از مواد اولیه متفاوت در ساخت ظروف سفالی، این محصولات دارای رنگ های متفاوتی می شوند که گاهی با توجه به ذوق و سلیقه سفالگر یا متقاضیان، روی آن ها را با لعاب پوشانده، گاهی نیز بدون لعاب عرضه می کنند.

RIAL 20,000 – خرید

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز