هر روز، روزي است كه هست و هرگز در جهان روزهاي هم شكلي وجود نداشته است.
خوش آمدید - امروز : جمعه 19 آذر 1395
خانه » مقالات دینی و مذهبی » دانلود مقاله دین اسلام

اطلاعیه سایت

با سلام و احترام خدمت شما بازدیدکنندگان

لطفا موارد زیر را به دقت مطالعه نمایید :

  • عزیزانی که به هر دلیل موفق به دریافت و یا دانلود فایل مورد نظرشان نشده اند (می توانند با مراجعه به صفحه تماس با ما مشکل خود را اطلاع داده تا مشکل آن ها برطرف گردد)
  • به اطلاع شما عزیزان می رسانیم با توجه به اینکه شبکه شاپرک اقدام به تهیه پروتکل امنیتی لایه باز کرده است و این شرکت نیز هم اکنون از نسخه 39 و نسخه های پایین تر مرورگر های گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس پشتیبانی نمی کند، بنابراین الزامی است که برای پرداخت وجه مرورگر شما به روز شده باشد و از آخرین نسخه مرورگرتان استفاده کنید.

عدم آپدیت (به روز بودن) مرورگر باعث می شود، به جای صفحه درگاه بانک، خطای عدم تایید خرید را مشاهده نمایید.

راه حل : با آپدیت نمودن مرورگرتان، می توانید از بروز تراکنش های ناموفق پیشگیری کنید و خریدتان بدون مشکل انجام می شود.

دانلود مقاله دین اسلام

دانلود مقاله دین اسلام با 38 صفحه و فرمت اجرایی PDF

دین اسلام «Islam» موضوعی است که قرار است امروز در مورد این دین برای شما مطالبی اختصاصی به اضافه یک مقاله کامل با موضوعاتی همچون معرفی دین اسلام، مذهب ها و زیر شاخه ها، قوانین، کتاب آسمانی این دین، دین اسلام در ایران و چندین مطلب دیگر دیده می شود.

معرفی کامل دین اسلام

کلمه اسلام (از کلمه عربی «سلم» در یکی از معانی چون به باب چهارم برده شود) فرمانبرداری (در برابر خداوند) معنی می دهد. و بنابراین «مسلم» و «مسلمان» یعنی کسی که «اطاعت از خداوند کند». کلمه اسلام 8 بار در قرآن آمده است. و به موازات این کلمه در قرآن اصطلاح کلمه «ایمان» (از امن یعنی یقین داشتن (به نجات خویش)) و «دین» نیز دیده می شود. اما راجع به اصطلاح اخیرالذکر، اعراب سه کلمه متنا به الصوت «دین» داشتند که معانی مختلف را می رساند و هر یک در اصل به معنی دیگری بود : یکی «دین» آرامی – عبری، به معنی «داوری، حکم دادگاه، حکم داوری». دیگر «دن» و «دین» پارسی میانه که پیش از اسلام وارد زبان عربی شده بود به عمان معنی «ایمان». بدین سبب کلمه «دین» به معانی گوناگون به کار می رفته. و ممکن بود به طور اعم هر دینی را برساند، ولی بیشتر به دین اسلام اطلاق می شده. غالباً عقیدت اسلام را به نام «ایمان» می خوانند و مجموع وظایف دینی مسلمانان را با کلمه «دین» بیان می کنند.

ارکان دین اسلام

شهرستانی تعریف کلمه «دین» را تعریفی که حضرت محمد (ص) نسبت داده شده را به این شرح نقل می کند :

این مفهوم شامل «اسلام» یعنی پنج «رکن» اصول دین مسلمانان و ایمان (به حقیقت اسلام) و احسان و نیکوکاری معنوی است. «ایمان» مستلزم «اعتقاد» و به زبان آوردن آن یعنی «افرار» و کارهای نیک با اعمال است.

اصل پنج رکن ایمان در درون متقدم اسلامی تکوین یافت . این ارکان عبارتند از :

  1. شهادت (کلمه عربی به معنی «گواهی» از ریشه «شهد»، «گواهی کردن» در باب پنجم «تشهد» اصطلاحاً به معنی «بیان ایمان»)
  2. صلوه (جمع عربی آن صلوات مترادف نماز فارسی)
  3. صوم (عربی است، معادل عبری میانه SOM)
  4. زکوه یا احسان اجباری (عربی)
  5. حج (عربی) در مکه و حرم کعبه

شهادت

نخستین رکن یعنی شهادت با این جمله بیان می شود «لا اله الا الله، محمد رسول الله». تلفط این کلمات بر هر مسلمانی واجب است و دو اصل لایتغیر بادگم اسلامی را شامل می باشد : الف – اقرار به وحدت خداوند و توحید. ب – شناختن رسالت محمد (ص) .

جمله معروف دین اسلام

جمله معروف دین اسلام

اصل وحدت خداوند یا «توحید» در اسلام به طور پیگیر بیان شده است. اسلام تعلیم می دهد که جز «الله» خدایی نیست و چنانچه کسی وجود خدایان دیگر را جایز بشمرد گناه کبیره مرتکب شده.

محمد (ص) اصل تثلیت مسیحیان (واحد سه صورت، یا تثلیت خدای واحد) را رد کرد. این اصل لایتغیر مسیحیت که بر پایه فلسفه صوری و استنتاجی یونانی بنا نهاده شده در نظر محمد (ص) متناقض آمد (یک نفر در وجود سه نفر). ساده تر بگوییم وی تثلیت را «شرک» می شمرد (کلمه عربی شرک به معنی برای خدا شریک قائل شدن است) بنا به تعالیم اسلام وجود خداوند شریک ندارد، و از مادر زاده نشده، و نزاییده و پسران و دخترانی ندارد. این سخنان که متوجه اصول لایتغیر تثلیت مسیحیت است، بیشتر علیه شرک و بت پرستی باستانی اعراب است، که خدایان مذکر و مؤنث بسیار داشتند.

نماز

رکن دوم اسلام دعای مرسوم و مدون مسلمانان است که به عربی «صلاه» و به فارسی «نماز» نامیده می شود و تابع تشریفان معین و مشخصی است. باید طبق دستور مقرر به عربی ادا شود و در ساعت های معینی از شبانه روز و حتی المقدور در مسجد برگزار گردد. نماز با حرکات مخصوصی توأم است (بلند کردن دست، خم کردن سر و کمر، به زانو در افتادن، سجود و غیره). هر دور حرکات نماز، توأم با ادای کلمات، رکعت نامیده می شود. ضمناً نمازگزار باید به سوی شهر مقدس مکه و کعبه آن روی کند، این سمت را «قبله» می نامند.

روزه

رکن سوم اسلام روزه یا «صوم» است که مؤمنان باید در سراسر ماه رمضان یعنی در مدت سی روز بگیرند و با روزه مسیحیان تفاوت دارد. روزه مسلمانان عبارت از امتناع از فلان ی بهمان غذا و خوراکی نبوده بلکه به طور اعم اجتناب از خوردن هرگونه غذا و شرب هر مشروب و امتناع از هرگونه لذایذ است در طی روز از سپیده دم تا حلول تاریک، یعنی زمانی که نخ سیاه و سفید را تشخیص نتوان داد.

زکات

رکن چهارم اسلام صدقه اجباری (زکوه، کلمه عرب به معنی پاک کردن) است که قرآن برای مسلمانان معین کرده . در بادی امر زکات را صدقه ای می شمردند که جماعت باید میان فقیران و بیوه زنان و زنان بی پناه و یتیمان و ناتوانان تقسیم کنند.

حج

رکن پنجم اسلام «حج» است، یعنی زیارت شهر مقدس مکه و کعبه آن. حج لااقل یک بار در مدت زندگی واجب است ولی فقط برای مسلمانانی که قادر به چنین سفر دوری باشند، یعنی توانگری و اشخاص مستقل، حج برای فقیران و ناتوانان و زنان و بندگان و به طور اعم برای اشخاص غیر مستطیع که نتوانند خویشتن را اداره کنند واجب نیست. ولی با این وصف بسیاری از فقیران و زنان مراسم حج را برگزار می کنند.

فرشتگانی که اسلام به آن اشاره داشته

اسلام به وجود فرشتگان (ملائکه) و از آن میان چهار فرشته درجه اول (ملائکه مقربین) معتقد است. این چهار عبارتند از : جبرئیل که وحی خداوند را به پیامبران می رساند. میکائیل که به همه موجودات رزق می رساند، عزرائیل یا ملک الموت که ارواح را قبض می کند و اسرافیل ملک رستاخیر همه مردگان و «روز بازپسین» که با سیپور (صور) خود آمدن آن روز را خبر می دهد. فرشتگان ازلی نیستند و مخلوق خدایند، خدمت گزاران وفادار اویند و واسطه میان خدا و آدمیان هستند. این تصاویری که درباره فرشتگان ذکر شد، خاص اسلام و ابداع آن نیست و ملائکه و حتی نام های ملائکه مقربین از یهود و نصاری اخذ شده.

«ابلیس» (که صورت تحریف شده «دیاولس» یونانی است) یا شیطان (عربی از کلمه حبشی «ساتانا») در معتقدات اسلامی نیز مانند روایان یهود و مسیحیان ملکی است که متحط و ساقط شده و خداوند او را رانده و لعنتش کرده است. با این حال داستانی که مسلمانان درباره سبب لعن خداوند بر ابلیس ذکر می کنند بدیع و اصیل است : ابلیس از تعظیم کامل ترین مخلوق خدا، یعنی آدمی سر باز زدن و حال آنکه دیگر فرشتگان همه به فرمان خداوند تعظیمش نمودند. و خداوند ابلیس را به «جهنم» فرستاد و همه گناهکاران نیز در پی او به آن خواهند رفت.

بهشت و جهنم از نظر اسلام

نظر اسلام درباره دوزخ از نظر ماهیت، با نظر زرتشتیان و یهود و مسیحیان تفاوتی ندارد و در نظر این ادیان نیز به توبه خود معتقدات یونانیان باستان و آشوریان منعکس شده است. نام دوزخ را مسلمانان از یهود اخذ کرده اند و «جهنم» از ge hinnom عبری یعنی «دره هنم و جهین» انجیل گرفته شده است. دوزخ را چنین می نمایند که از هفت دروازه یعنی شعبه یا طبقه تشکیل شده که هر یک از آن برای گروه ویژه ای از گناهکاران تخصیص داده شده است.

نظر مسلمانان درباره بهشت نیز بر روی هم (نام بهشت ، «فردوس» را مسلمانان، به واسطه یونانیان، از ایرانیان گرفته اند) دارای معتقدات اصیل است. از آن جمله است موضوع جوانان بهشتی یا غلمان که به خدمت مؤمنان کمر می بندند و دوشیزگان سپید روی و سیاه چشم یا حوریان بهشتی (به عربی «حور» یعنی سیاه چشمان) که در جنت سمت معشوقان مؤمنان را خواهند داشت.

اعیاد مهم دین اسلام

اسلام برگزاری دو عید بزرگ را بر مؤمنان فرض دانسته، یکی عید فطر (اول شوال) سابق الذکر و دیگر عید قربان (دهم ذی الحجه)، (عید غدیر نیز از اعیاد بزرگ اسلامی است). فقط این عید ها در عین حال روزهای استراحت و برگزاری نماز ویژه و شادی عمومی می باشند. اکنون نیز عیدهای مزبور را سه چهار روز جشن می گیرند. به تدریج در میان مسلمانان روزهایی که اهمیت ثانوی دارند نیز پدید آمدند. در این روزها ادعیه و نماز ویژه ای گزارده می شود، ولی کار روزانه فقط به هنگام ادای مراسم دینی قطع می گردد. از آن جمله است » دهه اول ماه محرم، یعنی ماه اول سال اسلامی، و ایام عزایی که به یاد شهادت امام حسین (ع) برگزار می شود. و 12 صفر (بنابر بعضی تواریخ، ولی در تواریخ شیعه 17 ربیع الاول) روز تولد پیامبر محمد (ص) . روز 27 رجب آغاز رسالت ، بعثت محمد (ص). و 28 رجب، شب معراج پیامبر اسلا. و 27 رمضان یا «لیله القدر». روایت است که در این شب قرآن به صورت وحی به محمد (ص) نازل شد و در آسمان ها سرنوشت هر فرد انسانی از طرف خداوند معین می شود و در عین حال حوائج انسان ها که در ضمن نماز اظهار گردد در این شب از طرف باری تعالی مسموع و برآورده می گردد. بدین سبب مردم خداپرست در این شب بیدار می مانند و در مسجد به دعا و قرائت قرآن می پردازند. شیعیان چند عید دیگر نیز دارند.

معابد (مساجد)

معبد اصلی مسلمانان مسجد است (عربی به معنی محل سجده در پیشگاه خداوند). بنا به روایت موجود، نخستین مسجد را برای نماز جماعت محمد (ص) در مدینه در کنار خانه خود بنا کرد. مسجد مزبور از لحاظ معماری نمونه ای برای بنای مساجد بعدی نبوده. چنین نمونه ای فقط در زمان امویان، در فاصه قرن هفتم و هشتم میلادی (قرن اول و دم هجری) با شرکت استادان بیزانس که دعوت شده بودند پدید آمد. از آنجایی که برای بسیاری از مسلمانان رفتن به مسجد بزرگ پنج بار در روز دشوار و دور بود، و در آغاز امر در هر شهر بیش از یک مسجد بزرگ وجود نداشت، پس از گذشت زمان، به موازات مسجد بزرگ هر شهر که ویژه برگزاری نماز جمعه بوده و مسجد مزبور را هم اصطلاحاً مسجد جمعه یا مسجد جامع می نامیدند، مساجد کوچک کوی ها و روستاها به وجود آمدند، که ویژه نمازهای پنجگانه بوده اند.

قدیمی ترین نمونه های این نوع مساجد در ایران عبارتند از : مثلاً مسجد خلیفه مهدی در ری نزدیک تهران (پایان قرن دوم هجری) که فقط پایه اش باقی مانده، مسجد ثاری خانه در دامغان (قرن سوم هجری) مسجد جامع نائین (قرن چهارم هجری) و مسجد دماوند (قرن پنجم هجری) و غیره.

کتاب آسمانی دین اسلام

قرآن برای مسلمانان کتابی مقدس و پایه دین ایشان است و همان مقامی را دارد که تورات در نظر یهودیان و انجیل در نظر مسیحیان است. در سرزمین های اسلامی قرآن در مساجد و مدارس و خانه ها و در طی زندگی روزمره خوانده می شده و تاکنون نیز خوانده می شود. از نظرگاه مسلمانان مؤمن، قرآن، برخلاف آنچه دانشمندان اروپایی می پندارند، تألیف و پدید آورده محمد پیامبر (ص) نبوده، بلکه سخنان اصیل خداوند است.

کلمه «قرآن» را (از ریشه عربی «قرأ» خواندن) علی الرسم به قرائت تعبیر ترجمه می کردند.

اگر نیاز به توضیحات بیشتری در مورد قرآن دارید، پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله قرآن کریم در سایت DownloadArticle.ir است.

RIAL 20,000 – خرید

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز