کارتان را آغاز کنید، توانایی انجامش بدنبال می آید. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : یکشنبه 14 آذر 1395
خانه » مقالات هنری » دانلود مقاله در مورد نقاشی معاصر ایران

اطلاعیه سایت

با سلام و احترام خدمت شما بازدیدکنندگان

لطفا موارد زیر را به دقت مطالعه نمایید :

  • عزیزانی که به هر دلیل موفق به دریافت و یا دانلود فایل مورد نظرشان نشده اند (می توانند با مراجعه به صفحه تماس با ما مشکل خود را اطلاع داده تا مشکل آن ها برطرف گردد)
  • به اطلاع شما عزیزان می رسانیم با توجه به اینکه شبکه شاپرک اقدام به تهیه پروتکل امنیتی لایه باز کرده است و این شرکت نیز هم اکنون از نسخه 39 و نسخه های پایین تر مرورگر های گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس پشتیبانی نمی کند، بنابراین الزامی است که برای پرداخت وجه مرورگر شما به روز شده باشد و از آخرین نسخه مرورگرتان استفاده کنید.

عدم آپدیت (به روز بودن) مرورگر باعث می شود، به جای صفحه درگاه بانک، خطای عدم تایید خرید را مشاهده نمایید.

راه حل : با آپدیت نمودن مرورگرتان، می توانید از بروز تراکنش های ناموفق پیشگیری کنید و خریدتان بدون مشکل انجام می شود.

دانلود مقاله در مورد نقاشی معاصر ایران

دانلود مقاله در مورد نقاشی معاصر ایران از سری مقالات هنری با 129 صفحه و فرمت اجرایی word

روح مستتر در آثار نقاشی معاصر ایران ، روح و قدرت سرشار تفکر ایرانی است که به درون هر فرهنگی راه می یابد، از هنر آن ها در  می گذرد و از میان آن، تجلیات خاطر خود را ابراز می کند. روحی که سختی و یأس را بر نمی تابد و در کویری سوزان آب را جلوه گاه آسمان می کند و باغ رویایی و آرمانی خود را با دست خود بر زمین بنا می کند؛ درخت می کارد و از منظر آن آسمان و زمین را به آشتی و پیوند ازلی می رساند و خود در سایه درخت در بهشت کامکار خود می آرامد.

چنین تفکری خاص ایرانیان باستان است که حتی در نگارگری های ایرانی پس از تأثیر و تأثرات و هجوم های فراوان همچنان روح خود را به تمامی محفوظ نگاه می دارد. آب را با طرح گردونه خورشید بر زمین جاری می کند و جهانی می آفریند که در آن رنج را راهی نیست. و بدین گونه خود را در نقاشی معاصر بدون تکیه بر نشانه های ظاهری خود آشکار می کند. چنین هنرمندی حتی در بطن مکتب غالبی همچون مکتب نیویورک شعر سرزمین خود را می سراید و رنگ را از درون امیدوار خود به بازی می گیرد.

در این مقاله شما را نقاشی معاصر ایران بیشتر آشنا می کنیم و در کنار آن آثار چهار تن از نقاشان معاصر ایرانی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده ایم. مقاله نقاشی معاصر ایران به هفت فصل کلی تقسیم شده است که عناوین فصول مربوطه در این مقاله به قرار زیر است :

  • عنوان فصل اول در این مقاله طبیعت و نقاشان منظره پرداز نام دارد.
  • فصل دوم درباره نقاشی معاصر ایران توضیحاتی داده شده است.
  • در فصل سوم آثار حسین کاظمی مورد بررسی قرار گرفته است.
  • در چهارمین فصل در مورد منوچهر یکتایی و آثار نقاشی او مطالبی گفته شده است.
  • همچنین در فصل پنجم موضوع آن ابوالقاسم سعید نام دارد.
  • در ادامه و در ششمین فصل از مقاله آثار نقاشی سهراب سپهری مورد بحث قرار گرفته شده است.
  • و در آخرین فصل یعنی فصل هفتم نتیجه گیری کلی از این مقاله بیان شده است.

تاریخچه نقاشی معاصر ایران

برای این که این مقاله قابل فهم تر باشد، پیشنهاد ما به شما این است که مقاله هنر نقاشی را مطالعه کنید.

طبیعت و نقاشان منظره پرداز

رابطه ای که بین انسان و طبیعت وجود دارد رابطه ای است ازلی و جدایی ناپذیر. از زمان خلقت انسان او همیشه طبیعت را به عنوان جایگاه خود می دانسته و گاهی با او به مبارزه برخواسته و گاهی او را پرستش کرده است. انسان همواره طبیعت را زمینه ای برای تخیلات خود قرار داده و توسط او اسطوره پردازی کرده است. انسان با استفاده از رابطه ای که با طبیعت دارد توانسته وجود خود را کشف کند. انسانی که عاشق یا شاعر است همواره در تخیل خود به طبیعت عشق می ورزد. از این دیدگاه طبیعت زمینه ای مناسب است که نقاشان تمام آنچه را که در درون خود دارند آشکار کنند. نقاشانی که روی موضوع طبیعت کار می کنند هر کدام به شیوه ای خاص در عناصر موجود در آن تخیل می کنند.

تحقیق نقاشی معاصر ایران

تحقیق نقاشی معاصر ایران

دوره ای از تاریخ که از دهه ی 1320 شروع شده و تا زمان حال ادامه دارد را اصطلاحاً دوره نقاشی معاصر ایران می نامند. در این دوره چند تن از نقاشان با نام و معروف فعالیت می کردند که از آن ها می توان به سهراب سپهری، حسین کاظمی، ابوالقاسم سعیدی و … نام برد. در اکثر کارهای این نقاشان طبیعت نقش پر رنگی دارد و وسیله ای برای بیان کار این هنرمندان است. این نقاشان برای انتخاب موضوعات معمولا به یک موضوع مشترک توجه می کنند اما از زاویه های خاص خود و با نگاهی شخصی.در اثرها و کارهای این هنرمندان تفاوت هایی وجود دارد که ناشی از تأثیر فضاهای مختلف روی آن ها است اما این نکته را باید یادآور شد که همه ی آن ها متعلق به دوره ای مشترک و برآمده از فرهنگ ایرانی هستند.

انسان غربی و شرقی در مواجهه با طبیعت

برای اینکه بتوانیم درک بهتری از سبک منظره پردازی در ایران داشته باشیم ناچار هستیم که این سبک را با تلاش های دیگران در نقاط دیگر جهان که در این زمینه رخ داده است را با یکدیگر مقایسه کنیم. از قرن هفدهم میلادی در اروپا سبکی از نقاشی به نام منظره پردازی به وجود آمد که در آن جسم انسان به طور کامل حذف می گردید این در حالی است که در ایران این مکتب هیچ وقت به این نام شناخته نشده است. با این حال در نقاشی های ایرانی و اروپایی منظره همیشه بخش جدایی ناپذیری بوده است. در طول زمان مفهومی به نام طبیعت در نگاه انسان غربی دچار تغییرات زیادی شده است.

تفکر و نقاشی معاصر ایرانی

برای اینکه هنر به شکوفایی برسد و رشد کند نیاز است که یک دوره ی پرورش تفکر در آن به وجود آید و در حقیقت زمانی هنر به بالندگی می رسد که تفکر تولید شود و همین طور تمام هنرها با یکدیگر مرتبط هستند زیرا همه ی آنها از یک منبع تغذیه می کنند. مردم ایران زمین در گذشته همیشه شعر، موسیقی، نقاشی و معماری شان با هم در ارتباط بود و این به دلیل این است که ایرانیان همیشه عالم خود را داشته اند. در چنین جایگاه و بستری که هنر ها به صورت یکپارچه و منسجم شکل می گیرند و هر کدام دیگری را کامل می کنند به طور یقین این عناصر به صورت یک امانت و ارث از نسلی به نسل بعد منتقل می شود. متأسفانه در دوره ای از تاریخ این عالم ایرانی دچار گسست و بحران می شود. نقاشی ایرانی که تمام تلاش خود را برای حفظ انسجام و دوری از تهاجم و تفکر جدید کرده بود، با شروع دوره ی صفویه و قاجار تحت تأثیر نقاشی غربی قرار گرفت. هنر ایرانی با مقاومت های خود در برابر حمله مغولان و اعراب توانست جان سالم به در ببرد اما در مقابل نفوذ نرم مدرنیته نتوانست مقاومت کند و تسلیم شد. در ابتدای قرنی که در آن هستیم بحرانی در  هنر ایران به وجود آمد که هنرمندان تلاش کردند که این بحران را فرو نشانند.

RIAL 40,000 – خرید
اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز