کیش خوب همانند فوتبال خوب است، حرف نمی زند ، عمل می کند.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه 14 آذر 1395
خانه » مقالات دینی و مذهبی » دانلود مقاله در مورد دین یهودیت

اطلاعیه سایت

با سلام و احترام خدمت شما بازدیدکنندگان

لطفا موارد زیر را به دقت مطالعه نمایید :

  • عزیزانی که به هر دلیل موفق به دریافت و یا دانلود فایل مورد نظرشان نشده اند (می توانند با مراجعه به صفحه تماس با ما مشکل خود را اطلاع داده تا مشکل آن ها برطرف گردد)
  • به اطلاع شما عزیزان می رسانیم با توجه به اینکه شبکه شاپرک اقدام به تهیه پروتکل امنیتی لایه باز کرده است و این شرکت نیز هم اکنون از نسخه 39 و نسخه های پایین تر مرورگر های گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس پشتیبانی نمی کند، بنابراین الزامی است که برای پرداخت وجه مرورگر شما به روز شده باشد و از آخرین نسخه مرورگرتان استفاده کنید.

عدم آپدیت (به روز بودن) مرورگر باعث می شود، به جای صفحه درگاه بانک، خطای عدم تایید خرید را مشاهده نمایید.

راه حل : با آپدیت نمودن مرورگرتان، می توانید از بروز تراکنش های ناموفق پیشگیری کنید و خریدتان بدون مشکل انجام می شود.

دانلود مقاله در مورد دین یهودیت

دانلود مقاله در مورد دین یهودیت با 56 صفحه و فرمت اجرایی PDF

دین یهود «Judaism» که مربوط به قوم بنی اسرائیل می شود یکی دیگر از ادیانی است که امروز قرار است به آن بپردازیم. پیروان این دین یهودیان نام دارند. کتاب آسمانی این دین تورات است. مهم ترین شهر از نظر پیروان این دین اورشلیم می باشد. شخصیت هایی که یهودیان برای دین خودشان، آن ها را می شناسند حضرت ابراهیم، حضرت اسحق، حضرت یعقوب، حضرت موسی، حضرت داوود، حضرت سلیمان و … نام برده می شود. اعتقادات خاصی در این دین دایر است که کلاً طرز فکر و حتی قیافه آن ها را با دیگران متمایز می کند.

در همین راستا مقاله ای بسیار کامل و جامع درباره دین یهودیت تدارک دیده ایم که مطالبی که در آن به کار برده شده اند به این ترتیب می باشند : کلیات دین یهود، آیین یهودیت، عقاید و احکام مذهبی، خدا در این دین، حکومت بنی اسرائیل و … .

تحقیقی در دین یهودیت

در این جا دین یهود به طور مفصل و اختصاصی بررسی شده است ولی اگر شما مطالب بیشتری درباره این دین لازم دارید، ما پیشنهاد می کنیم از طریق لینکی که در آخر مقاله گذاشته ایم حتماً مقاله را دانلود کنید تا مطلب جالب و خواندنی دیگر را نیز بخوانید.

کتاب مقدس

قبل از اینکه وارد بحث کلی درباره قوم اسرائیل و دین یهود گردیم لازم است کتابی را که تنها معرف هویت و مذهب و تاریخ قدیم این قوم است، مورد بررسی قرار دهیم.

چون این مجموعه را فقط یهودیان مقدس نمی شمارند بلکه مسیحیان نیز آنرا کلام خدا می دانند، نام کتاب مقدس یهودیان برای این رسالات کافی نیست. اصطلاح عهد عتیق نیز فقط از دید کلیسای مسیحیت قابل توجیه است، زیرا یهودیان به عهد جدید معتقد نیستند. کلیساهای مسیحیت و یهود مدعی بودند که کتاب مقدس بیاناتی است که مستقیماً از جانب خدا به پیمبران و روحانیون و مؤمنین به یهوه ابلاغ شده است. پنج کتاب موسی الهام به موسی است و کتب نبییم نیز به آنان وحی شده است. چون مؤلف این مجموعه خداست تمام کلمات آن معتبر و دارای مفاهیم عالی و عمیق است و همه دستورات کتاب واجب الاطاعه می باشد.

مطالب این کتاب وقایع حقیقی است که به صورت مجموعه ای مرتبط و متصل به هم تنظیم شده است. قدرت کلیسا و نفوذ عقاید مذهبی و دین موروثی سبب شده بود که حتی صاحب نظران و اهل دانش و منطق نیز به خود اجازه تفکر درباره اصالت این ادعاها را ندهند تا جایی که در تحقیقات علمی از کتاب مقدس به عوان یک منبع قابل اعتبار بهره گیری می نمودند.

پیدایش قوم و دین بنی اسرائیل

بر طبق روایات کتاب مقدس و شواهد تاریخی، اسرائیلیان در دوران هویت یافتن خود با ساکنین سرزمین های بین النهرین تا مصر در تماس بوده اند. چون این قوم فاقد هویت تمدنی بسیار قدیم بوده است و ابتدا در برخورد با اقوام متمدن این منطقه شخصیت قومی و تمدن ملی یافته است، برای درک چگونگی تحول و تفکر دین این مردم، لازم است بطور خلاصه فضای رشد آنان را بررسی کنیم.

قبلاً باید متذکر شویم که درباره زمان دقیق تشکیل قوم بنی اسرائیل و چگونگی و منشأ آن اطلاعات تاریخی معتبری در دست نیست و منبع اصلی مورد استفاده ما در این مورد کتاب مقدس است. از طرفی چون روایات این کتاب نیز با یک هدف مذهبی و به زبان اسطوره و قصه بیان شده است، در تغییر آنها نیز باید از همین زبان استفاده کرد و به همان اعتبار آنها را مورد نظر قرار داد.

مردمی که بعدها به نام بنی اسرائیل نامیده شدند مسلماً ریشه های چادرنشینی و کوچ گری داشته اند. در تاریخ مردم خاورمیانه ما به یک جریان دائمی از مردمان کوه نشین و صحراگرد کوچ گر برخورد می کنیم که به سوی شهرها و مناطق متمدن و آباد روی آورده اند و در یک برخورد و امتزاج مداوم بین این کوچ گران و شهرنشینان شکل جوامع این منطقه تحول یافته است. هجوم کوه نشینان بیشتر از جانب کوهستان های غرب ایران و یا بلندی های آسیای صغیر و ارمنستان صورت گرفته است، در حالی که مسیر مهاجرین چادرنشین و بادیه گرد بیشتر از صحاری جنوب و مرکزی شبه جزیره عربستان آغاز و به سوی شهرهای کنار رودهای بزرگ و مناطق آباد شرق و غرب و شمال این بیابان ها و گاهی تا کنار دریای مدیترانه و سواحل مصر ادامه یافته است. البته برخوردهای دولت های بزرگ و قدیمی این مناطق را نیز در تحولات این نواحی نباید از نظر دور داشت.

بنی اسرائیل و سرزمین اسرائیلیان (بنه ییسرائل – مدینت ییسرائل)

به طوری که قبلاً بیان شد تورات در توجیه و طبقه بندی اقوام و نژادهای جهان طرحی را ارائه می نماید که ریشه اسطوره ای دارد. بنا به روایات تورات، اسرائیلیان از اعقاب سام پسر نوح اند.

اقوامی که بنا به تقسیم بندی مردم شناسی به غلط یا صحیح سامی نامیده می شوند تقریباً خیلی دیر در عرصه تمدن جهان به تظاهر پرداخته اند. تمدن های بزرگ قدیم و اولیه به وسیله مردمی شکل داده شده اند که از این ریشه نیستند. ساکنین مصر و سومر و چین و هند یا بوجود آورندگان تمدن های باستانی در هزاره چهارم و پنجم ق.م هیچ یک سامی نبوده اند. و بادیه نشینان و صحراگردانی که با نفوذ در شهرهای سومری بر پایه تمدن موجود و پیشرفته ساکنین آنها اولین دولت سامی آکاد را بوجود آوردند دو هزار سال پس از سومریان به تظاهر پرداختند و گروهی از نژاد همین اکاد ها نیز هزار سال بعد در تشکیل جامعه و دولت اسرائیل نقشی به عهده گرفتند. آکادهای سامی که در حدود اوایل هزاره دوم ق.م وارد صحنه تمدن و تاریخ گشتند مجدداً توسط سومریان مضمحل شدند ولی تظاهر قابل توجه کوچگران سامی زمانی برجستگی یافت که این بادیه نشینان هجوم عمومی خود را در سراسر خاورمیانه عربی یا جزیره العرب در جنوب ختم می شود، آغاز کردند و با نفوذ در اغلب مناطق این سرزمین ها دول آن ها را مضمحل ساختند و خود دولت هایی بوجود آوردند، که دولت بابل و آشور مهم ترین آنها است. ایجاد یک تمدن و فرهنگ وابسته به آن در طول قرون و اعصار میسر می گردد در حالی که انقراض یک دولت و جانشین شدن آن با فرمانروایان دیگر به خصوص در دوران های قدیم، با یک یورش شبانه امکان پذیر بوده است. دولت سومر توسط آکادیکلی مضمحل گردید ولی تمدن و فرهنگ سومری در تمام خاورمیانه و به خصوص در بین النهرین پایه تمدن های بعدی شد.

تورات کتاب مقدس یهودیان (دین یهودیت)

تورات کتاب مقدس یهودیان (دین یهودیت)

تورات به طوری که دیدیم تشکیل اقوام اسرائیلی را خیلی ساده و عامیانه توجیه می کند. یک خانواده کلدانی از اوبه حران و سپس به کنعان مهاجرت می نماید و از آنجا یک شیخ قبیله با 12 فرزندش وارد مصر می شوند. این 12 فرزند هر یک قبیله ای در این محیط متمدن بوجود می آورند که پس از مدتی تعداد آنها از مردم مصر بیشتر می شود و روزی هم تمام آنها دسته جمعی به سوی کنعان باز می گردند و این سرزمین را بین خود تقسیم می کنند!

نام اسرائیل در تورات با قصه ای توجیه شده است که به آن اشاره می کنیم :

«مبارزه یعقوب با خدا»

… هنگامی که یعقوب تنها ایستاده بود مردی با او کشتی گرفت تا سرخی شفق دمید. چون آن مرد دید که بر او نمی تواند غالب شود لگدی بر تهی گاه او زد. مفصل ران یعقوب در رفت، هنگامی که با کشتی گرفت. مرد گفت مرا رها کن سپیده دمیده است. تو را رها نخواهم کرد تا مرا تقدیس نکنی و رحمت ندهی. او پرسید نام تو چیست؟ جواب داد یعقوب. پس مرد گفت نام تو را یعقوب نخواهند نامید بلکه ییسرائیل، مبار با خدا – زیرا تو با خدا و انسان جنگیدی و پیروز شدی … پس او را رحمت داد و یعقوب آن محل را پنوال (چهره خدا) نام گذاشت و گفت من خدا را از چهره به چهره (رو به رو) دیدم و زنده ماندم.

خورشید بر او می تابید آنگاه که او لنگ لنگان پنوال را ترک می گفت. از این جهت است که اسرائیلیان از عضله ران تا امروز نمی خورند. در کتاب مقدس سعی شده است برای تعبیر همه نام های مهم یک قصه یا افسانه مذهبی بیان شود و متأسفانه مجموعه همین قصه هاست که بخش اعظمی از رساله های اولیه کتاب را بوجود آورده است. کلیسا این قصه را چنین تعبیر می کند :

در بیبل واحد آمده است : در این قصه سه سنت قدیم با هم ترکیب شده اند.

  1. تعویض نام یعقوب به اسرائیل.
  2. سنتی که نام پنوال (چهره خدا) را تشریح می کند.
  3. و بالاخره توجیه رسم عجیبی که عضله روی مفصل ران حیوانات را نباید خورد.

خدا در دین اسرائیل و دین یهود

آنچه امروز عرفای یهودی از کتاب مقدس درک می کنند دین یهودیان اهل معرفت قرن بیستم است نه مذهب داود و سلیمان و آبیاتار و زدک … عاشقان صاحب دل پیوسته می کوشند لیلی خود را از دیده مجنون دوران بنگرند و به زبان فرهنگ زمان وصف زیبایی و کمال او را بنمایند، ولی این لیلی دیگر معشوق مجنون منظومه نظامی نیست. ما اگر بخواهیم به مفهوم زیبایی در دوران رافائل پی ببریم باید به پیکره هایی که او نقش کرده است بنگریم نه آنکه تابلوهای پیکاسو را معیار بررسی قرار دهیم و از دید هِنری مور مجسمه های میکل آنژ را توجیه کنیم.

متأسفانه در بین محققین مذهب و ادیان جهان بسیارند دانشمندانی که با عینک برداشت های خود رسالات و ادبیات دینی را مطالعه می کنند. به خصوص که کلیساها و تشکیلات روحانی مذاهب مختلف نیز برای مقابله با تناقضات اجباری احتیاج به تفسیر توأم با تغییر مفاهیم قدیم را دارند.

در تورات سعی می شود یهوه (خدای یهودیان) را به شکلی با خدای پدران مربوط سازند و اجداد اسرائیلیان را یهوه پرست جلوه دهند، در 2/24 یسا آمده اجداد بنی اسرائیل آنگاه که در آن سوی فرات بودند به خدایان دیگر خدمت می کردند. همچنین در همان روایتی که یهوه به موسی نام خود را ابلاغ می کند می گوید من به ابراهیم و اسحق و یعقوب به نام واقعی خود یهوه ظاهر نشدم و آنها مرا به این نام نمی شناختند بلکه آنها مرا اِل شدآی می نامیدند. اِل شدآی را عرفا و دانشمندان یهودی و برخی از محققین کوشیده اند قادر متعال و قادر مطلق ترجمه کنند ولی واقعیت آن است که این برداشت عرفا است و در دوران موسی این کلمه به معنی خدای کوهستان و یا خدایی که در کوه است تلقی می شده است.

یهوه در کتاب مقدس

به نظر می رسد که نام یهوه اولین بار در روایت موسی مطرح شده باشد و همانگونه که قبلاً بیان شده در کتاب خروج 2/6 جایگزین ال شدآی، خدای پدران، گردیده است. ولی از سوی دیگر در روایت آفرینش و خلقت جهان نام خدا یهوه است و اجداد بنی اسرائیل از دوران سام با یهوه آشنا بوده اند. کتاب مقدس با روایت الوهیست آغاز می گردد که در ان نام خدا الوهیم است. الوهیم در حقیقت به معنی خدایان و جمع کلمه الوهه (الاه) است.

در تورات برای خدا نام های یهوه، الوهیم، یهوه الوهیم بکار رفته است که به علت ترکیب روایات مختلف این اصطلاحات در هم شده اند. پس از آنکه نسخه های بی نقطه کتاب مقدس را مفسرین و نویسندگان عبری با مازرت ها تصحیح و نقطه گذاری کردند نام خدا را از نظر احترام حذف کرده و به جای آن چند نقطه گذاشته اند. در بین روحانیون یهود نام خدا به علت تقدس بسیار یک نوع تابو برداشت می شده است و به همین جهت برای آنکه زیر دست و پا قرار نگرفته و به آن بی احترامی نشود، از ذکر نام خدا در نوشته ها چشم پوشی نموده و به جای آن نقطه گذاری می کردند. در کتاب مقدس بعدها به جای نام خدا آدونای را بکار برده اند.

اعتقدات و مشخصات دین یهود

بهشت و جهنم – روح و زندگی پس از مرگ

در مردم همجوار اسرائیل عقیده به حیات پس از مرگ وجود داشت ولی نه به صورت اعتقاد به روح و رستاخیز و بهش و جهنم بلکه به بصورت زندگی در قبر. به همین جهت نیز اغلب در گورها اشیاء و وسایل زندگی قرار می دادند و غلامان بندگان شاهان و بزرگان را با آنها به خاک می سپردند تا در آن جهان به خدمت ایشان پردازند. در بین اسرائیلیان تدفین بیشتر جنبه تشریفات داشت و آنکه بدون آداب و رسوم به خاک سپرده می شد بد عاقبت محسوب می گردید و برای بازماندگانش سرافکندگی بود. چنین تدفینی را در رساله بر میای نبی چون لاشه خر به گورفکندن یا خر گور شدن نامیده اند.

جشن ها و ایام مقدس

دین صحرا ساده و بدون تشریفات بوده است و مسلماً کوچ گرانی که نه در جایی استقرار داشتند و نه از وسایل تجملی و تشریفاتی برخوردار بودند، هرگز نمی توانستند به اجرای شعائر و تشریفات و آداب و رسوم تشریفاتی متمایل گردند. دین یهوه پرستی نیز به نظر می رسد که در شکل ساده اولیه خود فاقد تشریفات باشد. تنها جشنی را که حدس می زنند اسرائیلیان از دوران صحرا حفظ کرده باشند عید پساح است. پساح (پاشا) از کلمه عبری پساخ گرفته شده است که به معنی لِی لِی کردن و عبور و جستن است. مفهوم واقعی این کلمه شَل و لنگ بودن و لنگ زدن است. لِی لِی کردن نیز از همین مفهوم بدست آمده است. اغلب محققین چون بوبر معتقدند که در بین قبایل کوچگر و رمه پرور سامی رسم بر این بوده است که هر سال اولین بره ای که در گله به دنیا می آمد برای خدا قربانی می کردند و این بره را تجسم وحدت قبیله می دانستند. گوشت این قربانی را با هم می خوردند. هنگامی که سال به پایان می رسید در اولین شب بدر سال نو طعامی از بره قربانی تهیه کرده و در جشنی که نشانه وحدت و صلح بود آنرا به اتفاق می خوردند و از خون بره به تیرک چادر ها می پاشیدند تا به این وسیله اجنه صحرا را دور کنند و شیاطین را فراری دهند تا نوزادان را تهدید ننمایند. اسن طعام را مقدس می دانستند و شاید در این جشن رقص مخصوص چوپانان نیز اجرا می شده است. در بین نو مادهای آریایی و ایرانی قدیم نیز از رقص چوبی (چوپانی) که شبیه همین حرکات نومادهای سامی بوده است، گزارش شده است و هنوز نیز شکلی از آن در بین عشایر رواج دارد (چارق بر پا و چوب بر دست با جهیدن و حرکاتی شبیه لِی لِی، رقص کردن).

RIAL 20,000 – خرید

اشتراک گذاری مطلب

تاکنون یک نظر ثبت شده است.

  1. lمقاله خوبی بود.ممنون

ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز