خانه » مقالات عمران و معماری » دانلود مقاله معماری پل ها در شهرهای مختلف

دانلود مقاله معماری پل ها در شهرهای مختلف

دانلود مقاله معماری پل ها در شهرهای مختلف از سری مقالات عمران و معماری با 130 صفحه و فرمت اجرایی Word

معماری پل ها در شهرهای مختلف عنوان مقاله ای ای که پیش روی شما عزیزان می باشد. در زیر شما توضیحات مفید پیرامون موضوع مورد بحث فرا می گیرید.

کاربرد پل

نوع پل، عرض عبورگاه، ارتفاع و بارگذاری آن باید به گونه ای باشد که احتیاجات کاربردی پل مورد نظر را برآورده سازد. پل ها ممکن است برای مصارف مختلفی ساخته شوند مانند پل های پیاده رو، انتقال آب، عبور و مرور وسایل نقلیه و عبور و مرور قطار.

علاوه بر این با احداث پل نباید لطمه ای به عبور و مرور فعلی در صورت وجود وارد گردد. به عنوان مثال اگر پلی بر روی اتوبانی ساخته می شود، ارتفاع و دهانه پل باید جوابگوی ترافیک عبوری از زیر پل باشد.

طبقه بندی انداع پلها از نظر سیستم سازه ای

به طور کلی با توجه به سیستم سازه ای باربر اولیه، پلها را می توان به انواع اصلی زیر تقسیم نمود :

  • تخت یا صفحه ای (از بتن مسلح)
  • تیره و شاه تیر (فولاد، بتن مسلم، بتن پیش ساخته، ترکیب فولاد و بتن)
  • خرپایی
  • قوسی (طاقی)
  • خرپایی طره ای
  • معلق (با کابل)
  • پل با کابل کشیده (ترکه ای)
  • قابی
دانلود مقاله معماری پل ها در شهرهای مختلف

دانلود مقاله معماری پل ها در شهرهای مختلف

آشنایی با انواع پلها

اگرچه انواع مختلف پلها بیشمار هستند اما به طور کلی از نظر سیستم سازه ای باربر اولیه آنها را می توان به انواع اصلی زیر تقسیم کرد :

  1. پلهای تخت که مقاومت داخلی آنها به صورت خمش، برش و پیچش می باشد.
  2. پلهای خرپایی با مقاومت داخلی فشار یا کشش ساده در اعضا.
  3. پلهای قوسی که مقاومت داخلی آنها عمدتاً فشار ساده است.
  4. پلهای کابلی معلق که تحمل نیرو به صورت کشش ساده می باشد.
  5. ترکیبی از انواع بالا

پلهای تخت

عبورگاه این پلها معمولاً از انواع دال تخت، دال و تیر و یا تیر تنها ساخته می شود. مقطع عبورگاه در طول دهانه ممکن است ثابت یا متغیر باشد. از نظر استاتیکی عبورگاه به به صورت دهانه ساده یا یکسره بر روی چند دهانه و یا ممکن است در یک یا چند دهانه به صورت ساده کنسولی ساخته شود. این پل ها برای دهانه کوتاه تا متوسط به کار برده می شوند.

عبورگاه با دهانه ساده بر روی چند تکیه گاه احتیاج به درز انبساط داشته که اگر به دقت ساخته شود گران قیمت خواهد بود و در غیر این صورت به مرور زمان در اثر عبور و مرور وسایل نقلیه بر روی پل ناهمواری هایی در سطح جاده در محل درز انبساط ایجاد می گردد.

برای عبورگار مشخصی با استفاده از دهانه یکسره به جای دهانه ساده می توان طول دهانه را افزایش داد. در دهانه های یکسره معمول است که طول دهانه های کناری حدوداً 85% طول دهانه های میانی انتخاب گردد. این نوع سازه نسبت به سازه با دهانه ساده از ضریب اطمینان بالاتری در مقابل خرابی برخوردار است. سیستم عبورگاه با دهانه ممتد در مقابل عامل تغییرات نشست تکیه گاهی خیلی حساس می باشد و بدین منظور اثرات مربوطه باید به دقت بررسی شوند.

پلهای خرپایی

این نوع پل ها را معمولاً از اعضای فولادی می سازند که تحمل فشار و کشش یکسانی را داشته باشند. خرپاها در جهت طولی پل به تعداد معمولاً دو عدد به کار گرفته می شوند که در واقع عمل تیر حمال را انجام می دهند و بار وارد به عبورگاه را به پایه ها انتقال می دهند. مقاومت داخلی اعضای خرپا عمدتاً فشار و یا کشش ساده می باشد.

آشنایی با معماری پل ها در شهرهای مختلف

آشنایی با معماری پل ها در شهرهای مختلف

پلهای قوسی

در صورت مناسب بودن شرایط فونداسیون محل احداث پل، برتری پل قوسی نسبت به سایر انواع پل از قدیم تشخیص داده شده است. با انتخاب مناسب پروفیل طولی یک قوس نیروی داخلی ایجاد شده در سازه در اثر اعمال بارهای خارجی از جمله بار مرده وزن سازه عمدتاً فشار ساده می باشد.

با توجه به مقاومت فشاری بالای مصالح بتن، این مصالح برای ساخت پلهای قوسی ایده آل می باشد. در صورتی که اثرات، بار نامتقارن، تغییر درجه حرارت انقباض و خزش بتن در نظر گرفته شود علاوه بر نیروی فشار، نیروی کششی و لنگر خمشی نیز در سازه ایجاد می گردد. برای مقابله با این نیروها در صورت لزوم می توان از مصالح بتن آرمه استفاده کرد. چون نیروی اصلی داخلی در قوس های فشاری می باشد، بنابراین مصرف میلگردهای فولادی در این نوع سازه معمولاً کمتر از انواع دیگر سازه های بتن آرمه می باشد.

عملکرد مفید یک قوس تحت اثر بار اصلی ثقلی در صورتی میسر است که امکار دور شدن دو انتها یا دو پایه آن از هم وجود نداشته باشد. این کار با انتخاب زمین مقاوم مناسب برای ساخت سازه و یا با مهار کردن دو پایه توسط عضو کشش عملی می باشد.

در سازه های قوسی نسبت طول افقی قوس به ارتفاع قائم آن از اهمیت خاصی برخوردار است به طوری که این نسبت رفتار و نیز اقتصاد سازه را کنترل می نماید که برای هر محل باید به دقت بررسی شود.

پلهای بتنی کابلی معلق

انواع مختلف این پلها شامل :

  1. پلهای معلق
  2. پلهای ترکه ای
  3. ترکیبی از پلهای معلق و ترکه ای

پلهای معلق مدرن با کابل های آویز ثانوی قائم یا مثلثی برای دهانه های بیش از 300 متر اقتصادی هستند. اگر از عبورگاه فلزی که سبک تر از نوع بتنی می باشد استفاده شود مقرون به صرفه تر خواهد بود.

پلهای ترکه ای یا کابلی با عبورگاه بتنی برای دهانه های 100 الی 700 متر اقتصادی بوده و با استفاده از عبورگاه فولادی می توان دامنه دهانه اقتصادی را افزایش داد.

انواع ترکیبی

این گونه پلها را با استفاده از ترکیب دو و یا چند سیستم ذکر شده در بخش های قبلی می توان ساخت. نکته مهم در به کارگیری این پل ها توجه به طرح ظاهری آن می باشد. این پل ها متشکل از ترکیب سیستم های 1،3 و 4 می باشد. این پل از مصالح بتن پیش تنیده ساخته شده است که به ظاهر همانند یک پل معلق با عبورگار در بالا عمل می کند.

پایه های مایل اصلی پل عمل قاب با پایه های مایل را انجام داده و بالاخره عبورگاه که بر روی تکیه گاه های قائم قرارداد به اندازه کافی صلبیت داشته و همانند یک پل صفحه ای مقاوم خواهد بود.

5000 تومان – خرید
اشتراک گذاری مقاله
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز