خانه » مقالات مدیریت » دانلود مقاله درباره کنترل کیفیت

دانلود مقاله درباره کنترل کیفیت

دانلود مقاله کنترل کیفیت (Quality Control) از سری مقالات مدیریت با 76 صفحه و فرمت اجرایی Word

کنترل کیفیت عبارت است از روش جدید تصمیم گیری برای مدیریت تولید از نظر حصول اطمینان از سطح کیفیت محصولی که تولید می شود. هدف بخش کنترل کیفیت کارخانه این نیست که کلیه متغیرهای محصول را حذف کند چون عملا امکان ندارد بلکه می خواهد کیفیت محصول را که در سطح معینی از لحاظ اقتصادی مناسب است، محدود نماید.

فعالیت های تولید به نقشه ها و آیین نامه ها بستگی زیادی دارد و تجدید نظر و مرور در آنها توسط بخش کنترل کیفیت، بسیار مطلوب است و باید بر معیار :

  1. کامل و روشن بودن
  2. قابلیت بازرسی محصول
  3. تدوین رواداری
  4. سازگاری با خواسته های خریدار ویژه
  5. شرکت معیار ارزیابی کافی
  6. شناسایی نیازمندی های آزمایش
  7. استفاده از معلومات قبلی و تجربه روی محصول متمرکز باشد.

باید به توسعه روش گزارش کیفیت جهت ارائه نتایج بازرسی و آزمون بر مبنای معیار معمول و به صورت مفهوم، توجه گردد. تکنیک نمایش برای رسم جوانب ارتباط عمل، در تصمیم به نوع اقدام اصلاحی کمک زیادی خواهد کرد. گزارش های دوره ای حاوی جداول به اندازه گزارش های مصور مفید نیستند زیرا گزارش های مصور ساده تر بوده و از آنها جهت تمایل را به صهولت می توان دریافت.

موفقیت هر برنامه ای به انتخاب توزیع کنندگان جهت جمایت از برنامه بستگی دارد و انتخاب توزیه کنندگان مناسب، کار آسانی نیست. توانایی هر یک از توزیع کنندگان عمده باید ارزیابی شود. تهیه یادداشت از ارزیابی محصول و در مورد توزیع کنندگان، اقدام مطلوبی است. ملاقات و توضیح کیفیت به توزیع کنندگان از اشتباهات و تأخیرهای غیر ضروری جلوگیری خواهد کرد.

دانلود مقاله درباره کنترل کیفیت

دانلود مقاله درباره کنترل کیفیت

قدمت و مفهوم کنترل کیفیت

اشتیاق کنترل کیفیت یک محصول از وقتی که بشر توان ساخت آن را پیدا کرده، به وجود آمده است. تکمیل اهرام مصر، شاهکارهای باستانی یونانیان و دوام ساختمان های رومی شواهدی از تلاش در کنترل کیفیت هستند.

در قرون وسطی اصناف تجاری کیفیت را از طریق تعلیم کارگر تضمین می نمودند و استانداردی هم برای کیفیت کار داشته اند. معیار آنها برای نوآموزی و اجرا به تمام اروپا و جهان نو برای مدت زیادی سرایت کرده بود.

با ظهور انقلاب صنعتی در نیمه قرن هجدهم، ماشین های تولید و فرآیندها بر ابزار و معلومات کارگر مسلط شدند. همگام با بیشتر شدن پیچیدگی تکنیک های تولید و گاه افزایش تولید، نیاز به کنترل کیفیت محصول بیشتر گردید.

همه تلاش های اولیه در کنترل کیفیت که موثر نیز بودند. شباهت چندانی با روش های آماری کنترل کیفیت امروزی نداشته اند. در سال های 1920 کنترل کیفیت آماری پی ریزی شد.

مفهوم کنترل کیفیت با بررسی جداگانه لغات کنترل و کیفیت بهتر روشن خواهد شد. کیفیت به ترتیب زیر تعریف شده است :

کیفیت : دوامی است که مصرف کننده از محصول انتظار دارد.

کنترل : یعنی مطالعه روی چیز یا کسی برای حصول اطمینان از نتایج مطلوب.

تعریف کنترل کیفیت

برای کنترل کیفیت در صنعت تعاریف متنوعی به کار می رود. در بعضی شرکت ها فعالیت های بازرسی محصول را کنترل کیفیت می دانند چون بازرسی تنها وسیله اطمینان آنها در کیفیت کالا است.

در بعضی دیگر کنترل کیفیت شامل بازرسی فرآورده، کیفیت طراحی فرآورده، کنترل فرآیند تولید، کنترل مواد خام، آنالیز فعالیت هایی در ارتباط با فرآورده های معیوب و تدوین گزارش است. کنترل کیفیت نباید به چند عمل محدود شود بلکه باید در بر گیرنده کلیه فعالیت های لازم برای حصول اطمینان از کیفیت مطلوب محصول باشد.

کنترل کیفیت به طور کلی سیستمی است برای مطالعه و نگهداری یک سطح مطلوب کیفیت یک فرآورده یا فرآیند، با برنامه دقیق استفاده از لوازم مناسب، بازرسی مداوم و اقدام به عملیات اصلاحی در قسمت های لازم.

تاریخچه کنترل کیفیت

در رابطه با تاریخچه کنترل کیفیت، می توان گفت که بشر از همان ابتدای خلقت در موارد بسیاری کیفیت را مورد نظر قرار داده و سپس در مراحل بعدی با تولید محصول به صورت ابتدایی و بعدها به صورت انبوه، انجام کامل فعالیت های کنترل کیفیت را بر عهده گرفته است که آثار به دست آمده از راه های مختلف زندگی بشر گواه بر این ادعاست.

در این راستا، بشر بر اساس رشد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژی طی دوران مختلف به دست آورده با مشکلات عدیده ای نیز روبه رو بوده است که غالباً این مشکلات از یک دوره به دوره دیگر متفاوت بوده اند و ضرورت توجه به حل آن ها موجب به وجود آمدن انواع سازمان دهی در طول تاریخ تمدن بشر شده است.

توجه به کیفیت فرآورده ها، موضوع تازه ای نیست. از صدها سال پیش از این، مشتریان هنگام خرید، کالاها را خوب برانداز و بررسی می کردند. دامداران و کشاورزان در بازارهای عرضه از تندرستی جانوران اهلی، چاقی، رام بودن و دیگر ویژگی های آن ها داد سخن داده و مشتریان را به خرید آن ها تشویق می کردند.

تاریخچه کیفیت بدون منع با تأکید بر به کارگیری روش های آماری برای حل مشکلات کیفی در نیمه اول دهه 1920 میلادی توسط شوهارت در آزمایشگاه های تلفن بل آمریکا پایه گذاری کرد. وی اولین تصویر نمودارهای کنترل را برای کنترل متغیرهای محصول در سال 1924 م ابداع نموده که به عنوان شروع کنترل کیفیت آماری شناخته شده است.

در همان دهه، 2 تن از همکاران شوهارت در آزمایشگاه های تلفن بل آمریکا به نام های دوج و رومینگ بازرسی نمونه ای را به عنوان جانشینی برای بازرسی 100 درصد ابداع نمودند که به انتشار جدول های معروف دوج و رومینگ منجر شد. اما بازشناسی ارزش این نوع تلاش ها تا سال 1942 م ظاهر نگشت.

بررسی دقیق قدرت های مستمر این گروه، عدم استقبال اولیه صنایع آمریکا در این زمان، نقش جنبه های مختلف جنگ جهانی دوم ارتش آمریکا و برنامه های دقیق آموزشی و رویه های مناسبی که اعمال شد برای پویندگان این راه از اهمیت به سزایی برخوردار گردید.

در انگلستان به دنبال سفر شوهارت به لندن در سال 1932 م و پیگیری های عالمانه ایگان پیرسن و انجمن سلطنتی انگلیس، کنترل کیفیت در ابتدا پیشرفتی سریع تر از ایالات متحده آمریکا در صنایع این کشور به همراه داشت.

دانلود تحقیق در مورد کنترل کیفیت

دانلود تحقیق در مورد کنترل کیفیت

نیاز به کنترل کیفیت

در چیز مساوی در دنیا یا تساوی انجام یک عمل توسط یک فرد یا دو نفر وجود ندارد. لوازم دقیقی که با ماشین تولید می گردند با بررسی در آنها تغییراتی دیده می شود. این تغییرات از منابع مختلف نتیجه می شوند.

مثلاً از ماده خام که از مناطق متفاوت می آیند، وسیله اختلاف در ترکیب شیمیایی یا توسط تیمارهای مختلف که به فاکتورهایی از قبیل دما، فشار تنش های الکتریکی و سرانجام تغییراتی که از طرف سازنده ها یا عامل انسانی نتیجه می شود.

تولید کننده می تواند منابع تغییرات را بیاید و با کنترل آنها تغییرات محصول را کنترل نماید. حذف تغییرات به طور کامل ممکن نیست و یا اصلا اقتصادی نیست. به جای آن سعی می شود تغییرات را به حدود قابل قبولی محدود نمایند.

بنابراین نیاز به کنترل کیفیت مشخص است. اعمال آن ما را قادر می سازد تغییرات آنی و تدریجی را پیدا و از هدر رفتن مواد اولیه تولید محصول جلوگیری کنیم.

اهداف کنترل کیفیت

اهدافی که در پایان اجرای یک کنترل کیفی موثر در شرکتها مورد نظر می باشد به قرار زیر است :

  1. افزایش سطح کیفی محصول
  2. توسعه طراحی محصول
  3. کاهش در هزینه های شرکت
  4. کاهش ضایعات و به هدر رفتگی های نیروی انسانی و مواد
  5. برطرف نمودن تنگناهای خط تولید
  6. بالا بردن روحیه پرسنل
  7. ارضای مشتری در مقابل پولی که پرداخت می کند
  8. موثر بودن در اقتصاد کشور
  9. بالا بردن پرستیژ اجتماعی شرکت
  10. تنظیم روابط کارگر و کارفرما

در شرکتی که برای اولین بار یک سیستم کنترل کیفی متناسب با شرایط روز تشکیل می شود، اولویت دادن به بعضی از اهداف بالا الزامی است. با توجه به مشکلات ایجاد و آداپته نمودن، اهمیت دادن به چند هدف بالا در مرحله اول سیاستی به جاست. در صورت اخذ نتیجه مثبت از اهداف تعیین شده در سالهای اولیه، گستردگی اهداف به سهولت انجام پذیر خواهد بود.

در حقیقت یک نوع وابستگی بین اهداف وجود دارد. در نتیجه، تأثیر میثبت یکی از اهداف موفق در بقیه، یک حالت طبیعی است.

قصد داریم در این پست از سایت Downloadarticle.ir شما را با موضوع کنترل کیفیت آشنا کنیم. این مقاله از 3 فصل تشکیل شده است که در زیر فقط عنوان این سه فصل را بیان می کنیم :

  • فصل اول این مقاله مقدمه ای پیرامون کنترل کیفیت بیان شده است.
  • در فصل دوم مفاهیم مربوط به موضوع اصلی یعنی کنترل کیفیت تعریف و توضیح داده شده است.
  • و در آخرین فصل ابزارهای کنترل کیفیت آماری مورد بررسی قرار گرفته شده است.
4000 تومان – خرید
اشتراک گذاری مقاله
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز