کارتان را آغاز کنید، توانایی انجامش بدنبال می آید. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : دوشنبه 27 دی 1395
خانه » مقالات هنری » دانلود مقاله درباره هنر مجسمه سازی (تندیس گری یا پیکر تراشی)

اطلاعیه سایت

با سلام و احترام خدمت شما بازدیدکنندگان

لطفا موارد زیر را به دقت مطالعه نمایید :

  • عزیزانی که به هر دلیل موفق به دریافت و یا دانلود فایل مورد نظرشان نشده اند (می توانند با مراجعه به صفحه تماس با ما مشکل خود را اطلاع داده تا مشکل آن ها برطرف گردد)
  • به اطلاع شما عزیزان می رسانیم با توجه به اینکه شبکه شاپرک اقدام به تهیه پروتکل امنیتی لایه باز کرده است و این شرکت نیز هم اکنون از نسخه 39 و نسخه های پایین تر مرورگر های گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس پشتیبانی نمی کند، بنابراین الزامی است که برای پرداخت وجه مرورگر شما به روز شده باشد و از آخرین نسخه مرورگرتان استفاده کنید.

عدم آپدیت (به روز بودن) مرورگر باعث می شود، به جای صفحه درگاه بانک، خطای عدم تایید خرید را مشاهده نمایید.

راه حل : با آپدیت نمودن مرورگرتان، می توانید از بروز تراکنش های ناموفق پیشگیری کنید و خریدتان بدون مشکل انجام می شود.

دانلود مقاله درباره هنر مجسمه سازی (تندیس گری یا پیکر تراشی)

دانلود مقاله هنر مجسمه سازی (تندیس گری یا پیکر تراشی) از سری مقالات هنری با 33 صفحه و فرمت اجرایی PDF

مجسمه سازی «sculpture» وابسته به هنرهای سنتی در قلمرو معماری و صنایع دستی است. این هنر، عمدتاً، در قالب صنایع مستظرفه یا هنرهای صناعی، همچون سفالگری – فلز کاری و قلمزنی و شیشه گری و در مواردی در روند تزیینات معماری، به ویژه گچبری، شکل گرفته است.

اما به لحاظ نظری نیز، در میان متفکران و نظریه پردازان هنر، همواره گفتگو دربارۀ جایگاه مجسمه سازی در هنر، یک گفتگوی هیجان انگیزی بوده است، ناگهان مجسمه، با همه ابعاد ملموس خود، به صورت پارادوکسی آشتی ناپذیر مطرح می شود که در عین حال پیش زمینه مهنی از پرستش بت های جاهلیت را با خود تداعی می کند.

حالا که فهمیدید موضوع مورد بحث چیست، سراغ توضیحات اصلی مقاله می رویم. در این مقاله مطالب خواندنی و نایابی به کار رفته است که ما فقط به مهم ترین آنها اشاره می کنیم. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید و اطلاعات مورد نیازتان را کسب کنید.

  1. در ابتدا مجسمه سازی و تاریخچه پیدایش آن توضیح داده شده است.
  2. به نظر شما رابطه معماری و مجسمه سازی چه چیزهایی می تواند باشد؟ ما در این باره مطالبی را نوشته ایم.
  3. و چندین مطالب دیگر که با دریافت این مقاله شما می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید.

آشنایی با هنر مجسمه سازی در ایران

مجسمه سازی ایران در دورۀ اسلامی، تا پیش از قرون جدید و به ویژه پیش از تحولات مشروطه، عمیقاً تحت تأثیر و در پرتو حمایت صنایع دستی تحقق یافته و انضمامی بوده و جنبه کاربردی داشته است، لهذا، اطلاق نام مجسمه به آثار مذکور، به لحاظ روش شناختی نگاهی از منظر دانشگاهی در سطح بین المللی و به خصوص در روند شکل گیری هنر معاصر می باشد.

تنوع گرایش های هنری در هنرهای تجسمی همچون نقاشی، گرافیک، طراحی صنعتی و مجسمه سازی یکی از مهم ترین دلایلی است که محقق تاریخ هنر را هدایت می کند تا به گذشته تاریخ هنر، از منظر نام گذاری های جدید و رشته های ذکر شده بنگرد و حجم های منضم به صنایع دستی و هنرهای سنتی ملی را به عنوان مجسمه سازی بررسی نماید.

از آنجایی که، در ایران اسلامی مانند همه جوامعی که به تعبیر بور کهارت خدا محورند، تمامی افعال و اعمال و تجلیات حیات بهره مند از برکت آسمانی و الوهی است. لاجرم، هنر ایرانی نیز از این قاعده پیروی می کند.

در این میان مجسمه سازی همواره جایگاهی بحث برانگیز داشته و این به علت نگرش ویژه، احکام اسلام و اخبار مربوط به سده های نخستین ظهور اسلام درباره پرداختن به تصویر است. همراه با این نگرش ویژه باید تأثیر حکومت ها، قوانین و سیاست های خاص آنها و نیز سنت های بومی و آموخته های کهن فرهنگی ایران را مد نظر قرار داد.

مقاله هنر مجسمه سازی

مقاله هنر مجسمه سازی

وجود این تفکرات و دیدگاه ها، قوانین و سیاست های ملی سبب گشته مجسمه سازی در هنر ایرانی – اسلامی در هنرهای مستظرفه، کاربردی و تزیینی ارائه شده و عمدتاً حضوری غیر مستقل بیاید. بعد از ظهور اسلام در ایران، حکومت های متعددی با معیارهای متفاوت و البته اسلامی پا گرفت که هنرهای ایرانی و من جمله هنر مجسمه سازی از آنها متأثر گردید و در دامان این تنوع و تکثر دچار نوسانات کمی و کیفی شد.

البته ذکر این نکته مهم است که پایایی و تداوم سنت های خاص ایرانی به عنوان کشوری با فرهنگ سنت گرا موجد تشابهات کلی هنر مجسمه سازی در تمامی ادوار تاریخی پیش و پس از اسلام شده است.

حضور و ظهور مجسمه سازی و کلاً همۀ انواه هنرهای بصری به آن گونه ای که در این کشور یافت می شود، هرگز از روی ناآگاهی، امری ناشیانه یا انتخابی از روی جبر مذهب نبوده، بلکه در یک همسویی با مذاهب حاکم بر ایران، همواره بیانگر یک آرمان و اندیشۀ متعالی و یک تفکر غنی است.

نگاه تمثیل گرا و درون گرای شرقی به جهان به طور کلی با نگاه غریبان متفاوت است. در اینجا هنر دستمایه ای است تا هنرمند آن را به ذهن وارد نموده و از آن سو به صورت محصولی آرمانی و نمادین با بیان تصویری و حجمی عینیت بخشیده و خارج نماید.

طبیعت نه بهانه ای و وسیله ای برای زیستن بلکه خلقتی بی بدیل و هدیه ای است از خالقی بزرگ و هنرمند کاشف نور، لذا ممنوعیت تصاویر طبیعت گرایانه همراه با خالقی ایدئالیستی و طبیعت گریز شرقی سبب شد که هنرمندان از کپی برداری از طبیعت رویگردان شوند و طرح های هندسی و گیاعی بدون سایه با بیانی انتزاعی را انتخاب کنند.

RIAL 20,000 – خرید
اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز