خانه » مقالات دینی و مذهبی » دانلود مقاله درباره قرض الحسنه

دانلود مقاله درباره قرض الحسنه

دانلود مقاله درباره قرض الحسنه از سری مقالات دینی و مذهبی با 40 صفحه و فرمت اجرایی PDF

قرض الحسنه را می توان تعاریف زیادی از آن بیان کرد، ولی ساده ترین و رایج ترین توضیح این است که که قرضی که داده می شود و سود و بهره گرفته نمی شود قرض الحسنه گفته می شود.

مقاله ای کامل و جامع در مورد قرض الحسنه برای شما عزیزان آماده کرده ایم که امیدواریم مورد رضایت شما عزیزان قرار گیرد. مطالب مهمی که در این مقاله به کار رفته است به صورت زیر می باشد :

  1. ابتدا قرض الحسنه تعریف شده است و در ادامه آن تاریخچه ای از آن بیان شده است.
  2. جایگاهی که قرض الحسنه در دین اسلام و همین طور بزرگان این دین دارد موضوع بعدی است که مطالبی پیرامون آن نوشته شده است.
  3. در ادامه آداب قرض الحسنه ذکر شده است و شما آشنایی بیشتری پیدا می کنید.
  4. سپس موضوع قرض الحسنه در بانکداری اسلامی مورد بررسی قرار گرفته شده است.
  5. و چندین مطلب دیگر که با دانلود این مقاله می توانید به کل محتوای این مقاله دسترسی پیدا کنید.

همه چیز در مورد قرض الحسنه

در نظام های اقتصادی جدید، چون بانکها بر اساس بهره و سودبری پایه گذاری شده اند، قرض الحسنه وجود ندارد. اساساً قرض الحسنه مبتنی بر ایمان به معاد و ثواب اخروی و عطوفت انسانی است و بدیهی است که نظام های اقتصادی جدید که از این مسائل به دور هستند، قرض الحسنه در آن جایی ندارد.

قرآن، نظام قرضی را بر پایۀ ثواب اخروی و عطوفت انسانی مطرح کرده است و هدف از آن را توازن و تعادل اجتماعی می داند، ولی در نظام های اقتصادی جدید، توجه به ثواب اخروی کمتر دیده می شود و یا اصلاً دیده نمی شود و می توان گفت همین موضوع خود می تواند ممیزه و مشخصه نظام اقتصادی اسلامی و غیر اسلامی باشد.

البته در ادیان دیگر، مثل : یهودیت و مسیحیت، بحث قرض الحسنه مطرح شده است، ولی قرآن به طور جدی و اساسی این نظام اقتصادی را بر پایۀ نوع دوستی و افزایش ثواب اخروی مطرح کرده است و به این صورت در مذاهب دیگر مطرح نشده است و این خود امتیاز اسلام بر ادیان دیگر آسمانی است.

در اقتصاد سرمایه داری به معنی اعم آن، از موضوعات و عواملی بحث به میان می آورند که دارای انگیزه و مکانیسم اقتصادی باشد. اقتصاددان های سرمایه داری از موضوعاتی که کاربرد اقتصادی ندارد و افزایش تولید نمی آورد، مانند قرض الحسنه، بحث نمی کنند. زیرا این موضوع و موارد مشابه آن، مانند صدقه و احسان و ایثار، پشتوانۀ معنوی و اعتقاد به ثواب لازم دارد.

اگر کسی قرض بدهد و صدقه بپردازد، دارای ثواب است و این موضوع برای کسانی با معنی است که معتقد به ثواب و آخرت باشند، اما کسانی که فقط بحث از عوام رفاه و تولید و افزایش دارند، به این موضوعات فکر نمی کنند و از این جهت در اقتصاد دانشگاه ها بحثی از قرض الحسنه نیست.

شرط کارآمد بودن قرض الحسنه

اگر جامعه را همچون یک بیمار حساب کنیم و نسخۀ شفای آن را چند قلم دارو بدانیم، جامعۀ بیمار اگر بخواهد بهبود یابد، باید همۀ داروهای تجویز شده را مصرف کند و اگر یکی را مصرف کند و بقیه را کنار بگذارد، نتیجۀ مطلوب نخواهد داد.

در اقتصاد اسلامی که مطلوب، عدالت اجتماعی است، باید تمام فرمول های اقتصادی آن عمل شود. اگر فرمول های آن، کار، تجارت صحیح، تعاون، برادری، مواسات، احسان، ایثار، پرداخت مالیات اسلامی و امثال آن است، یکی از آنها هم قرض الحسنه است که با مجموعه، معنی و نتیجۀ مطلوب می دهد.

قرض الحسنه در تاریخ

خداوند به بنی اسرائیل توصیه کرده بود که به یکدیگر قرض بدهند و قرض الحسنه در میان یهود و نصارا بوده و تاریخچه ای بسیار طولانی دارد.

بد نیست اشاره شود که منتسکیو در کتاب روح القوانین می گوید :

اگر انسان پول خود را بدون نفع به دیگری قرض بدهد، کار خوبی کرده، ولی این عمل که در ادیان بدان توصیه شده یک کار اخلاقی است، نه یک قانون و رسم کشوری و اجتماعی.

منتسکیو که از متفکران قرن هفدهم است، تأکید دارد که قرض الحسه از توصیه های ادیان الهی است؛ همان نکته ای که سپس بیان خواهیم کرد که قرض الحسنه مورد توصیۀ همۀ انبیاء بوده است ولی مطرح شدن آن در کتب الهی آسمانی دلیل بر تاریخ کهن آن است.

همچنین در تاریخ ویل دورانت آمده که ربا خواری و قرض الحسنه در زمان های گذشته بوده است و بازرگانان شاهزادگان از مبادلات بهره می گرفتند، ولی کاهنان معابد قرض می دادند و در آن روزگار بانک و صراف خانه وجود نداشت.

قرض الحسنه در فقه

متأسفانه در مورد قرض الحسنه با همۀ اهمیت آن و با آن همه تکیه و تأکیدی که در قرآن به روی آن شده است، تحقیقی جامع و مستقل انجام نگرفته است.

نگارنده هنگام تألیف این اثر با مراجعه به افراد کتاب شناس و کتابخانه های مهم به جستجوی کتابی مستقل درباره این موضوع بود و متأسفانه تألیفی در این موضوع به دست نیاورد.

دانلود مقاله درباره قرض الحسنه

دانلود مقاله درباره قرض الحسنه

در فقه و اقتصاد موجود، نظام قرض الحسنه به طور جدی مورد بحث و عمل قرار نگرفته و گویا آن را به بوتۀ فراموشی سپرده اند. حال که جامعه گسترده شده و لزوم نظام اقتصادی برای ادارۀ جامعه مطرح شده و مسائل اسلامی و اقتصاد اسلامی بر سر زبان ها آمده، لازم است قرض الحسنه به صورت یک نظام که می تواند در حد خودش کارساز باشد و توازن و تعادل نسبی به وجود آورد، مطرح شود.

به وجود آمدن صندوق های قرض الحسنه گامی در این راه است؛ البته اگر این گام ها ادامه پیدا کند و همراه با دلسوزی و خلوص نیت و هدف تعاون و یاری رساندن باشد که در این صورت می توان به سمت مطلوبی حرکت کرد.

سپرده گذاری در قرض الحسنه

نظام قرض الحسنه بانکی یک نوع سپرده گذاری است و در نظام اقتصادی اسلام سپرده گذاری دارای دو مفهوم می تواند باشد :

سپرده گذاری با فایده و سپرده گذاری غیر ربوی که توضیح آن خواهد آمد. ولی در نظام اقتصادی سرمایه داری، سرمایه گذاری یک معنی دارد و آن بر اساس فایده و ربا است.

در نظام سرمایه داری کسی که مقداری پول در بانک می گذارد (بر اساس سپرده مدت دار یا غیر مدت) قصدش بهرۀ آن است که بانک از پیش مقدار آن را تعیین کرده است. لذا این مقدار تعیین بهره و ربا، اثرات اقتصادی خاصی در جامعه به وجود می آورد. مثلاً هر چه بهرۀ بانکی کمتر باشد، پولداران ترجیح می دهند پول خود را در بانک نگذارند و یا پول خود را از بانک بگیرند و بعد آن پول را در راه دیگری، مثل سرمایه گذاری در امور تولیدی و توزیعی به کار ببرند و این موجب می شود که سطح تولید بالا برود و کالا در بازار فراوان گردد و در مقابل، پول در دست مردم کم می شود و اگر برعکس بهرۀ بانکی زیاد باشد، مردم در عوض آنکه پول خود را در سرمایه گذاری به کار اندازند، ترجیح می دهند که آن را در بانک بگذارند و ماه به ماه بهره و سود آن را بگیرند که نتیجۀ معکوس فوق را دارد.

یعنی پول در دست مردم زیاد می شود و کالا در بازار تنزل پیدا می کند و تورم پولی به وجود می آید. این موضوع در بیان کیفیت رفتاری سپرده گذار است. اما بانک که گیرندۀ سپرده است، از پولی که از مشتری گرفته، مقدار کمی از آن را به عنوان احتیاط نگه می دارد و بقیه را به مراجعین وام یا بهره می دهد و در این وسط بانک از مشتری سپرده گذار با مشتری گیرندۀ قرض ربوی، استفاده می کند.

2000 تومان – خرید
اشتراک گذاری مقاله
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز