خانه » مقالات عمران و معماری » دانلود مقاله درباره سازه های فولادی

دانلود مقاله درباره سازه های فولادی

دانلود مقاله سازه های فولادی از سری مقالات عمران و معماری با 37 صفحه و فرمت اجرایی word

مقاله سازه های فولادی را قرار است در این پست از سایت DownloadArticle.ir بررسی کنیم. مطالب مهمی که در این مقاله آمده است به صورت زیر می باشد :

  1. در ابتدای مقاله تاریخچه سازه های فولادی مورد بررسی قرار گرفته شده است.
  2. در ادامه معایب و مزایای اسکلت فلزی بیان شده است.
  3. اتصال ستون به کف ستون موضوع بعدی است که در این مقاله دیده می شود.
  4. سپس انواع اتصالات جوش در این مقاله مطالبی پیرامون آن نوشته شده است.
  5. یکی دیگر از موضوع های دیگر که در این مقاله به چشم می خورد سقف های تیرچه بلوک می باشد.
  6. و خیلی مطالب دیگر که شما عزیزان با دانلود این مقاله می توانید اطلاعات کامل را در مورد سازه فولادی بدست آورید.

طراحی سازه فولادی

طراحی سازه مطابق با آیین نامه فولادی ایران (14 و 16) و آیین نامه فولادی AISC انجام شده است. مقاطع مورد نیاز برای المان های سازه، از بین 104 مقطع لوله ای مندرج در جداول اشتال انتخاب گردیده اند.

برای طراحی سازه برنامه های مختلفی چون SAPSTL مورد بررسی قرار گرفتند و پس از بررسی و آزمایش تمامی این برنامه ها، برنامۀ Homdsn برای کار در این طرح انتخاب گردید. در بررسی های انجام شده روی برنامۀ معروف و متداول SAPSTL، بعضاً جواب های نادرستی از این برنامه حاصل می شد به گونه ای که در بعضی موارد برای مقدار ممان صفر، نسبت تنش ناشی از ممان خمشی به تنش مجاز خمشی حدود ./4 را به دست می داد.

با توجه به این که المان ها در طول دهانه بارگذاری نشده و بارها به صورت متمرکز در گره ها وارد شده و اتصالات سازه مفصلی اند، لذا در طراحی، تنها تنش ناشی از نیروی محوری و تنش ناشی از ممان خمشی مد نظر قرار گرفته اند. قابل ذکر است که در اعضای مایل ممان خمشی ناشی از وزنن در وسط دهانه کمتر می باشد لیکن به طور دست بالا مقدار ممان ناشی از وزن برای تمامی اعضا برابر همین مقدار در نظر گرفته شده است.

دانلود مقاله سازه های فولادی

دانلود مقاله سازه های فولادی

با وجود این، در اکثر حالت ها تنش ناشی از خمش نسبت به تنش ناشی از نیروی محوری بسیار ناچیز و در طراحی سازه فولادی تعیین کننده نبوده است.

روش های طراحی سازه های فولادی

دو روش برای طراحی سازه ها معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند. روش طراحی ارتجاعی (Elastic Design) و روش طراحی نهایی (Ultimate Design). در روش طراحی ارتجاعی، سازه تحت اثر بارهای خدمت (بهره برداری) قرار داده می شود و تنش در اعضا به درصدی از مقاومت نهایی مصالح، موسوم به تنش های مجاز، محدود می گردد. به عبارت دیگر، در این روش بارهای واقعی (مرده D + زنده L) به سازه وارد می شوند و ضرایب اطمینان در مقاومت مصالح اعمال می گردند.

اسامی دیگری نیز برای روش طراحی ارتجاعی به کار می رود؛ مانند روش تنش مجاز (Allowable Stress Design) یا روش بار خدمت (Service Load Design). در روش دیگر طراحی موسوم به طراحی نهایی، ضرایب اطمینان در بارهای وارده اعمال می شوند (1/2D + 1/6L) و مقاومت مصالح حداکثر ممکن قرار داده می شوند. در مورد این روش نیز اسامی دیگری مانند روش ضرایب بار و مقاومت یا روش بار نهایی مورد استفاده قرار می گیرد.

امروزه هر دو روش طراحی نهایی و طراحی ارتجاعی در سازه های فولادی کاربرد دارند. روش طراحی نهایی با نام ضرایب بار و مقاومت و روش طراحی ارتجاعی با نام مقاومت مجاز در آیین نامه AISC معرفی می شوند.

استفاده از نام مقاومت مجاز برای روش طراجی ارتجاعی به دلیل تاکید بر استفاده از اصول یکسان در هر دو روش طراحی است. به عبارت دیگر، طراحی در هر دو روش بر اساس مقاومت نهایی مقطع انجام می شود.

علاوه بر دو روش فوق، روش سومی موسوم به طراحی پلاستیک نیز در طراحی سازه های فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. در آخرین تجدید نظر آیین نامه فولاد آمریکا، هر سه روش فوق در یک آیین نامه قرار داده شده اند.

بدین ترتیب، استفاده از هر یک از سه روش طراحی سازه های فولادی با به کارگیری یک آیین نامه امکان پذیر می باشد. دو روش ضرایب بار و مقاومت (LRFD) و روش مقاومت مجاز با یکدیگر مورد مقایسه قرار می گیرند.

3000 تومان – خرید
اشتراک گذاری مقاله
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز