خانه » مقالات مدیریت » دانلود مقاله درباره مدیریت کالا در صنایع بزرگ و پیشرفته

دانلود مقاله درباره مدیریت کالا در صنایع بزرگ و پیشرفته

دانلود مقاله مدیریت کالا در صنایع بزرگ و پیشرفته از سری مقالات مدیریت با 102 صفحه و فرمت اجرایی Word

مدت های زیادی است که مدیریت کالا یکی از شکل های اثربخش سازماندهی شرکت های عرضه کننده (دارنده) کالاهای متنوع است. مزیت های این نوع از سازماندهی کارها یا همان ساختار مدیریت کالا، زیاد است و بسیاری از آنها نیز در کتاب ها و مقالات گوناگون مستند شده است.

نخست، ساختار مدیریت کالا یک قهرمان برای کالا، برند و یا خدمات کالا ارائه می دهد؛ دوم، محیط رقابتی سالم برای واحدهای درونی داخل سازمان ایجاد می کند؛ سوم، شرکت می تواند با خلق گزینه ها و انتخاب های متعدد کالا و خدمات برای مشتریان بر اساس نیاز آنها، با سرعت بیشتری به وفاداری های در حال تغییر مشتریان پاسخ بگوید؛ و سرانجام، یک بستر و فرصت آماده برای رشد و پرورش گزینه ها و افراد برای سطوح بالاتر مدیریت در شرکت ها فراهم می کند.

البته اثربخشی و کارایی مدیران کالا به چند عامل وابسته است. اگر انتظار داریم مدیران کالا، کالاهای ما را به کالای پیشتاز و برنده در بازار تبدیل کنند، باید هم در تصمیمات و کارهای روزانه و هم در توسعه برنامه های راهبردی و بلند مدت برای کالا درگیر شوند. برخی از شرکت ها برای دستیابی به این وضعیت، ساختار چند لایه و سلسله مراتب مدیریت کالا را ایجاد کرده اند؛ اما مدیریت کالای اثربخش در آینده با فرایندهای تصمیم گیری افقی و سازمان های مسطح و بدون سلسله مراتب زیاد محقق خواهد شد.

مفهوم مدیریت کالا

مدیریت کالا در دهه های گذشته همواره در حال رشد و تکامل بوده است. به رغم برخی پیش بینی ها که درباره کاهش اهمیت مدیریت کالا ها در برخی از مقالات و نشریات نوشته شده، مدیریت کالا (به ویژه مدیریت غیر سنتی کالا، بازار و خدمات) با در بر گرفتن اموری همانند مدیریت مشتری و تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش در صنعت و تجارت، گسترش یافته و جایگاه آن به جایگاهی بالاتر و کلان تر ترقی یافته است.

مسئولیت کلی مدیریت کالا انسجام بخشیدن و هماهنگ سازی بخش های متعدد کسب و کار حول محور کالا، است. حداکثر نمودن ارزش کالا از طریق هماهنگ سازی تولید با نیازهای مشتری از جمله کارکردهای مفهوم جدید مدیریت کالاست.

مدیریت کالا برای انجام این وظایف کلان و استراتژیک به دانش گسترده و کلی، که با وظایف او ارتباط دارند، و همچنین به کسب دانش عمیق درباره کالا یا خطوط کالای خاص و مشتریان این کالا ها و خدمات نیاز دارد.

دانلود مقاله مدیریت کالا در صنایع بزرگ و پیشرفته

دانلود مقاله مدیریت کالا در صنایع بزرگ و پیشرفته

مدیران کالا نه تنها کالا را مدیریت می کنند، بلکه باید برخی از فرایند ها و پروژه ها را که با کالای آنان ارتباط دارد را نیز مدیریت کنند.

شرکت پرکتور اند گمبل (Procter & Gamble) را خالق و ابداع کنندۀ مفهوم مدیریت کالا شناخته اند. در سال 1931 میلادی جایگاه صابون کامی، تولیدی این شرکت، در بازار بسیار ضعیف شد، در حالی که صابون ایوری (تولیدی) همین شرکت در حال رشد و شکوفای بود. مدیران شرکت پرکتور اند گمبل پیشنهاد دادند یک نفر مسئول صابون کامی شود؛ زیرا صابون کامی بر اثر رقابت درونی بین برندهای شرکت به این روز افتار و جایگاه آن در بازار ضعیف شد.

تعیین مسئول برای صابون کامی توسط شرکت پرکتور اند گمبل موفقیت آمیز بود و جایگاه صابون کامی دوباره رشد و بهبود یافت. این کار توسط دیگر شرکت هایی که کالاهای مصرفی بسته بندی می فروختند تقلید و استفاده شد.

مدیریت کالا یک نوع ساختار سازمانی ماتریسی است که یک مدیر کالا مسئول موفقیت یک کالا یا یک خط کالا می شود؛ اما هیچ گونه اختیاری بر کسانی که کالا را تولید می کنند و می فروشند ندارد. بیشتر کار مدیر کالا هماهنگی با واحد ها، دپارتمان ها و بخش های گوناگون شرکت و تیم فرابخشی حول محور کالاست.

مدیریت کالا در امروز

مدیریت کالا شکلی از ساختارهای سازمانی است که در بسیاری از صنایع کالای مصرفی، صنعتی، سازمان های خدماتی – همانند مؤسسات مالی و بیمارستان ها – رشد و گسترش یافته است. بیشتر بانک های بزرگ از مدیران کالا برای کارت های اعتباری، خدمات مربوط به سپرده ها و مدیریت وجوه نقد تجاری استفاده می کنند. بیمه گران اموال و عمر از مدیریت کالا برای خدمات خود در بازار رقابتی بیمه هایی همانند بیمه خودرو و بیمه جبران خدمات کارکنان استفاده می کنند.

بیمارستان ها هم تجربیات موفقی در کاربرد و استفاده از مدیریت کالا داشته اند. نتیجۀ یک پژوهش منتشر شده در مجله بازاریابی خدمات بهداشتی نشان می دهد بیمارستان هایی که از مدیریت خط کالا استفاده کرده اند عملکرد بهتری در اکثر شاخص های عملکردی نسبت به سایر بیمارستان هایی که از مدیریت کالا استفاده نکرده اند داشته اند. این شاخص های عملکردی شاخص هایی از قبیل نرخ اشغال تخت ها، درآمد ناخالص بیمار به ازای تخت، متوسط حاشیۀ سود و بازده دارایی ها بوده است.

شغل مدیریت کالا

شغل مدیریت کالا نظارت بر امور کالا با ایجاد رضایت بسیار بالا برای مشتری، هم زمان با ارائه ارزش بلندمدت برای شرکت است. آنها برای انجام این کار باید فعالیت های روزانه، کوتاه مدت و بلند مدتی را برنامه ریزی و مدیریت کنند.

به صورت ایده آل، فعالیت های روزانه، که اساس و پایه های شغل مدیریت کالا هستند، غالباً 40 تا 55 درصد از وقت مدیریت کالا را می گیرد. 20 تا 30 درصد از فعالیت های مدیران کالا بر فعالیت های کوتاه مدت و 15 تا 25 درصد از فعالیت ها به وظایف بلند مدت اختصاص دارد. البته ممکن است اختصاص این زمان ها در اوقات گوناگون سال، تازه بودن کالا مقابل کالای بلوغ یافته و دیگر متغیر ها متفاوت باشد.

دانلود تحقیق در مورد مدیریت کالا

دانلود تحقیق در مورد مدیریت کالا

متأسفانه بسیاری از مدیران کالا زمان زیادی را صرف دستیابی کارهای روزمره و جاری و زمان کمی را صرف برنامه ریزی راهبردی کالای خود می کنند. مدیریت بهینه زمان برای کسانی که در تجارت و صنعت فعالیت می کنند مهم و حیاتی است و مدیریت کالا نیز از این امر مستثنی نیست.

پژوهشی که به تازگی در سطح کشوری درباره مدیران کالا انجام شده است نشان می دهد که مدیران کالا درصد زیادی از زمان خود را برای پاسخگویی به درخواست های نیروی فروش (فروشندگان)، تسهیل و هماهنگ سازی امور مرتبط کالا با دیگر واحد ها صرف می کنند؛ در حالی که آنها آرزون داشتند زمان کمتری به این امور اختصاص یابد. یافته های پژوهش مشابه دیگری نشان می دهد که مدیران کالا زمان کمی برای توسعۀ استراتژی های بلند مدت برای کالا هایشان و تماس با مشتریان برای اطلاع از نیاز ها و خواسته های آتی آنها، صرف می کنند؛ در حالی که آنها تمایل داشتند زمان بیشتری به این کار ها اختصاص یابد.

ویژگی های مدیران کالای موفق

یک پروفایل (مرجع) ایده آل از ویژگی های مدیریت کالای موفق وجود ندارد. اگر چه عده ای چندین خصوصیت را با موفقیت مدیر کالا مرتبط می دانند. این خصوصیات مهم شامل نگرش های کارآفرینی، رهبری و اعتماد به نفس است. به دست آوردند توانایی های از قبیل مدیریت سازمانی، مدیریت زمان، مهارت های ارتباطی نیز برای موفقیت مدیریت کالا اهمیت دارند.

مدیر کالا در برخی از صنایع مهم استو اهمیت تجربه پیشین مدیریت کالا به شرکتی که مدیریت کالا در آن استخدام می شود، بستگی دارد. اگر در صنعت / بازار به یک دانش بسیار فنی و مهندسی نیاز باشد، سابقه مهندسی و فنی مدیریت کالا مناسب است. اگر درک و فهم نیازها و خوساته های تعامل با مشتری اهمیت دارد، داشتن سابقه فروش در صنعت مهم است.

اگر دانش و اطلاعات دربارۀ روندهای بازار مطلوب باشد، تجربیات درباره تبلیغات و تحقیقات بازاریابی مطلوب است. ویژگی های مناسب مدیریت کالا به فرهنگ سازمانی و انتظاراتی که سازمان از مدیریت کالا دارد، بستگی دارد. برخی مدیران کالا باید (یا انتظار می رود) نقش هماهنگ کننده، برخی نقش هدایتی، و از برخی دیگر انتظار می رود که نقش رهبری را ایفا کنند.

مقاله مدیریت کالا در صنایع بزرگ و پیشرفته از 2 بخش تشکیل شده است که ما در زیر فقط عنوان مطالب مهم در این دو بخش را ذکر می کنیم :

  1. بخش اول، استاندارد نمودن کالا نام دارد که مطالب مهم این بخش به ترتیب : اهمیت و نقش کالا، تعاریف و طراحی فهرست طبقه بندی کالا می باشد.
  2. در بخش دوم که عنوان آن طبقه بندی کالا می باشد مطالبی همچون : طبقه بندی کالا در صنعت نفت، روش انجام کار طبقه بندی کالا ها در شرکت ملی گاز ایران و … در این مقاله دیده می شود.
3000 تومان – خرید
اشتراک گذاری مقاله
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز