خانه » مقالات کامپیوتری » دانلود مقاله درباره تجارت الکترونیک

دانلود مقاله درباره تجارت الکترونیک

دانلود مقاله تجارت الکترونیک (Electronic commerce) از سری مقالات کامپیوتری با 67 صفحه و فرمت اجرایی PDF

آیا تا به حال موسیقی را از طریق وب خریداری کرده اید؟ آیا تا به حال از وب برای جستجوی اطلاعات در مورد کفش های کتانی قبل از خریداری آن ها از فروشگاه استفاده نموده اید؟ در این صورت شما در تجارت الکترونیک شرکت کرده اید.

صدها میلیون نفر در سراسر دنیا این کار را انجام داده اند و اگر چه بیشتر خریدها هنوز از طریق کانال های سنتی صورت می گیرند، اما تجارت الکترونیکی به سرعت به رشد خود ادامه می دهد تا روش انجام تجارت توسط بیشتر شرکت ها را تغییر دهد.

با وجود این که بیشتر تبادلات تجاری هنوز از طریق کانال های خرده فروشی سنتی صورت می گیرد، تعداد روزافزون مصرف کنندگان و بنگاه هایی که از اینترنت برای تجارت الکترونیک استفاده می کنند رو به گسترش است. امروزه درآمد تجارت الکترونیکی تقریباً پنج درصد از تمام فروش های خرده فروشی را در ایالات متحده در بر گرفته و آینده روشنی را در پیش رو دارد.

مفهوم تجارت الکترونیک

این تجارت عبارت است از انجام تجارت کالا و خدمات از طریق ابزارهای مبتنی بر ارتباطات از راه دور، خواه آن کالا و خدمات قابلیت ارائه و تحویل از طریق اینترنت را داشته و خواه نداشته باشد، غرض از انجام تجارت الکترونیک، از راه اینترنت است.

بسیاری از صاحب نظران این پدیده را مبادله بین سازمان و شخص ثالث می دانند که از طریق یک رسانه الکترونیک صورت می گیرد. بنابراین تعریف مبادلات غیر مالی نظیر تقاضای مشتری برای کسب اطلاعات بیشتر می تواند بخشی از تجارت الکترونیک باشد.

دانلود مقاله درباره تجارت الکترونیک

دانلود مقاله درباره تجارت الکترونیک

آثار و عوامل شکل گیری تجارت الکترونیک

انعطاف پذیری سازمانی : انعطاف پذیری سازمانی شرکت ها با به کار بردن تجارت الکترونیکی بالا می رود. بیشترین ارزش هایی که در تحقیقات بر آن ها تاکید شده انعطاف پذیری در مقابل سختی و آزادی عمل در مقابل کنترل است. یک مثال از انعطاف پذیری سازمانی امکان جابه جایی مشاغل درون سازمان و یا خراج از آن بدون در نظر گرفتن تشریفات خشک و رسمی و شرایط کاری است.

تمایل سازمانی : هر انداره علاقه مندی شرکت ها به تغییر در فرایند کاری و استفاده از تکنولوژی جدید بیشتر باشد، به کارگیری تجارت الکترونیکی موفق تر خواهد بود. در عین حال تغییر در ساختار موجب تغییر در طرح ریزی شغل ها و کارها می شود و موجب تغییر در روابط سازمانی و تغییر در نگرش، مهارت، انتظارات، پنداشت ها، برداشت های کارکنان و مدیران و به طور کلی تغییر در تمایل سازمانی می گردد.

سرعت تغییر : مفهوم سرعت تغییر این است که مدت زمان و سرعت شرکت ها در تغییر فرایندهای کاری، تغییر در ساختار سازمانی، تغییر در کارکنان و مدیران و وقوع تغییر در محیط بیرونی چه میزان است و هر چقدر این مدت زمان کوتاه تر باشد انتظار می رود که شرکت توانایی بیشتری جهت به کارگیری تجارت الکترونیکی داشته باشد.

تکنولوژی تجارت الکترونیک

پرسش نخست این است که تجارت الکترونیک به چه معنایی تکنولوژی محسوب می شود. این پرسش در راستای توضیح چیستی تجارت الکترونیک است. تکنولوژی معمولاً به صورت یک فرآورده یا محصول نو و مبتنی بر یافته های جدید علمی تصور می شود.

از آن جا که تجارت الکترونیک، علاوه بر استفاده از محصولات نهایی جدید، همچون رایانه ها، سخت افزار ها، نرم افزار ها، شبکه ها و اینترنت از مهارت ها و تکنیک ها نیز بهره می گیرد، مفهوم تکنولوژی از حیث شامل بودن تکنیک ها و ممارست های تکنیکی بر تجارت الکترونیک قابل اطلاق است.

ماریو بونگ در بازشناسی شاخه های تکنولوژی از چهار گروه یاد می کند. یکی از این گروه ها گروه اجتماعی است که شامل اقتصاد، مدیریت و تحقیق در عملیات می شود. بنابراین تجارت الکترونیک به عنوان یکی از موضوعات اقتصادی در طبقه بندی بونگ از تکنولوژی قرار می گیرد.

بر اساس تقسیم بندی کلاین، اطلاق واژه تکنولوژی به تجارت الکترونیک، از حیث سیستم اجتماعی – تکنیکی کاربرد است. تجارت الکترونیک به مثابه یک سیستم کاربرد از یک سو شامل مجموعه ای از تکنیک ها و سخت افزار ها همچون رایانه ها و شبکه جهانی اینترنت است، و از سوی دیگر شامل مجموعه ای از مهارت های انسانی و روابط اجتماعی همچون قراردادهای الکترونیک، پرداخت های الکترونیک و گمرک الکترونیک است. از رهگذر تجارت الکترونیکی محصولات ساخته شده، با هدف سود یا مصرف، مطابق الگوهای تجاری داد و ستد می شوند.

تجارت الکترونیک به عنوان یک سیستم اجتماعی – تکنیکی کاربرد، ظرفیت های انسانی را از نظر سرعت عمل، آزادی و تنوع انتخاب، افزایش بازه زمانی داد و ستد، کاهش هزینه ها و افزایش کارایی توسعه می دهد.

دانلود مقاله درباره تجارت الکترونیک

دانلود مقاله درباره تجارت الکترونیک

الزامات تجارت الکترونیک

حال اگر تعریف انسان مدار تجارت الکترونیک بی اعتبار باشد و حداکثر سازی سود به مثابه آن ندای تعرض آمیز، از انسان دعوت کند تا منابع طبیعی را به نحوی نظم بخشند که به صورت منابع آماده و ذخایر ثابت در دسترس باشند، این امر چه نسبتی با انسان برقرار می کند و چه الزاماتی را بر انسان تحمیل می کند؟

در این باره، ژاک اولول از تکنولوژی به مفهوم یک واقعیت جامعه شناسی سخن می گوید و واژه تکنیک را چنان به کار می برد که به معنای ماشین، تکنولوژی، یا روش های دستیابی به هدف نیست. در جامعه تکنیکال، تکنیک به معنای همه روش هایی است که به طور عقلانی حاصل آمده و از کارایی مطلق (در هر مرحله ای از توسعه) در همه زمینه های فعالیت انسانی برخوردار است. از نظر الول، واقعیت جامعه شناختی از جمع و ترکیب کنش های فردی تشکیل نمی شود. الول معتقد است که یک واقعیت جمعی جامعه شناختی وجود دارد که مستقل از افراد است. تصمیم گیری های فردی همواره در چهارچوب واقعیت جامعه شناختی شکل می گیرد که از قبل وجود داشته و کم و بیش قطعی و تعیین کننده است.

بر اساس این دیدگاه، گرچه تجارت الکترونیک محدودیت های شیوه قدیم داد و ستد را از میان برداشته و بر سرعت و آزادی عمل انسان به شدت افزده است، ولی از سوی دیگر الزامات خاص خود را نیز بر آن تحمیل کرده است. چنین الزاماتی ناشی از واقعیت جمعی جامعه شناختی تجارت الکترونیک است که فراتر از کنش های فردی آحاد جامعه عمل می کند.

توفیق در تجارت الکترونیک و به ویژه الگوی B2B (Business To Business) مستلزم قابلیت هایی چون انعطاف پذیری سازمانی، سرعت تغییر، پویایی رقابتی، پویایی مشتری، مخاطره پذیری و جهانی شدن است. شرکتی که از این ویژگی ها برخوردار نباشد و یا به این الزامات تن ندهد، ناگزیر از میدان رقابت تجاری حذق خواهد شد. از این رو با در نظر داشتن این که مکانیزم های جامعه شناختی همیشه تعیین کننده های کم و بیش مهمی برای فرد هستند، الول مدعی است که ما از یک مجموعه از الزامات به مجموعه دیگری منتقل شده ایم. فشار این مکانیزم ها بسیار زیاد است و در زمینه های هر چه گسترده تری عمل می کند و بیش از پیش عمیقاً در هستی انسان رخنه کرده است.

تجارت الکترونیک موضوع این مقاله از سایت Downloadarticle.ir می باشد که لینک دانلود این مقاله را در آخر توضیحات این پست می توانید مشاهده کنید و اقدام به تهیه آن کنید. به جرأت می توان گفت که این مقاله که توسط تیم تحقیق سایت دانلود مقاله می باشد و جمع آوری شده یکی از کامل ترین و بی نقص ترین مقالات در مورد این موضوع می باشد. مطالب مهمی که در این مقاله آمده است به صورت زیر می باشد :

  1. در ابتدای مقاله تجارت الکترونیک تعریف و تاریخچه آن بیان شده است.
  2. در ادامه ابزارهای تجارت الکترونیک مورد بحث قرار گرفته شده است.
  3. انواع تجارت الکترونیک موضوع بعدی است که در این مقاله آمده است.
  4. سپس وضع E-Commerce در ایران بررسی شده است.
  5. یکی دیگر از موضوعاتی که در این مقاله دیده می شود، مزایا و معایب استفاده از تجارت الکترونیک می باشد.
  6. و چندین موضوع دیگر که از حوصله و وقت ما برای نام بردن آن ها خارج است … .
3000 تومان – خرید
اشتراک گذاری مقاله
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز