خانه » مقالات اقتصادی » دانلود مقاله در مورد بازاریابی شبکه ای

دانلود مقاله در مورد بازاریابی شبکه ای

دانلود مقاله در مورد بازاریابی شبکه ای از سری مقالات اقتصادی با 48 صفحه و فرمت اجرایی Word

بیش از صد سال قبل تجارت نتورک مارکتینگ «Network Marketing» شروع به فعالیت کرد. در آن زمان کمتر کسی پیش بینی می کرد که روزی این کار بتوان چهره اقتصادی سیاره زمین را دگرگون کند. بیش از سی سال همه انرژی دست اندرکاران این حرفه صرف دفاع از ماهیت و مزایای نتورک شد. هم چنین در طول این مدت بسیاری از شرکت ها در سراسر دنیا سعی در تکمیل و برطرف کردن اشکالات کارشان داشتند.

امروزه در نتیجه این تلاش ها تجارتی بنا نهاده شده است که میلیون ها انسان با امنیت خاطر به آن مشغولند. در کشور عزیز ما ایران نیز چند شرکت نتورک با اخذ مجوز فعالیت از وزارت صنعت، معدن و تجارت مشغول به کار هستند.

به طور خلاصه می توان گفت که بازاریابی شبکه ای، نوعی از بازاریابی است که تکیه اصلی آن بر عوامل و معاملات به هم پیوسته در یک شبکه است. الگوهای دیگر بازاریابی از یک مدل دودویی یا دوتایی، یعنی یک خریدار و یک فروشنده پیروی می کنند؛ در حالی که هدف بازاریابی شبکه ای غلبه بر این محدودیت است.

نکته اساسی قابل ذکر این است که واژه «بازاریابی شبکه ای» در دو مفهوم متفاوت استعمال می گردد؛ که یکی نوع سالم و قانونمند شده این شیوه را در بر می گیرد و دیگری شامل نوع ناسالم و مخرب آن می گردد. کشف تفاوت های ظریف این دو نوع از بازاریابی، با بررسی های آثار متخصصان فن بازاریابی، روشن می گردد، که این پژوهش، در مباحث شناسایی ماهیت اقتصادی بازاریابی شبکه ای سالم و ناسالم به آن پرداخته است.

به طور اختصار، در این قسمت باید اشاره کرد که بازاریابی شبکه ای، قریب به صد سال پیش به عنوان یک پدیده اقتصادی – بازرگانی مطرح گردید. از همان زمان ظهور این نوع از بازاریابی و کشف قابلیت های بی شمار آن، عده کثیری از شرکت ها و افراد سودجو در سراسر دنیا از این شیوه بازاریابی، جهت منفعت طلبی شخصی استفاده کرده اند و بدین وسیله آثار و لطمات غیر قابل جبرانی به حیات اقتصادی جوامع خود وارد نموده اند.

بازاریابی شبکه ای چیست؟

در اواخر دهه 40 میلادی، مفاهیمی جدید در زمینه بازاریابی و فروش به وجود آمد که در آن زمان با توجه به مفاهیم و تعاریف ناقص و اولیه آن، با اقبال عمومی مواجه نشد و مخالفت های جدی با آن صورت گرفت. اما در طول بیش از 4 دهه این مفاهیم و تعاریف مورد مطالعه و پژوهش و اصلاح قرار گرفت و سرانجام، در دهه 90 میلادی مفاهیم اصلاح شده و اجرایی آن با عنوان «بازاریابی شبکه ای» مطرح شد.

یکی از موضوعاتی که همیشه در مورد بازاریابی شبکه ای موجب بحث های گسترده شده است، تعریف بازاریابی شبکه ای می باشد که با توجه به تغییر شیوه ها و ارزشها و تعاریف فروش و بازاریابی در سالهای اخیر، از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

دانلود مقاله در مورد بازاریابی شبکه ای

دانلود مقاله در مورد بازاریابی شبکه ای

با توجه به تغییر دائم مفاهیم بازاریابی شبکه ای و فروش مستقیم و ارائه تفاسیر و تعابیر مختلف در این رابطه، و همچنین با عنایت به عمومیت یافتن روزافزون بازاریابی شبکه ای در سطح جهان و سوء استفاده از این مفهوم در قالب شرکتهای هرمی، شفاف سازی تعاریف بازاریابی شبکه ای و فروش مستقیم برای جلوگیری از ایجاد مفاهیم نادرست در میان عامه مردم و متخصصین، امری ضروری به نظر می رسد.

ولی متاسفانه علیرغم ورود این مفاهیم به کشور ما، تحقیقات اندکی در این زمینه انجام گرفته و وسعت این فعالیت های تحقیقاتی حتی از فعالیت های معطوف به بکارگیری و آموزش شیوه های بازاریابی شبکه ای کمتر بوده است.

از آنجا که بازاریابی شبکه ای زیر مجموعه ای از «فروش مستقیم» است، در اینجا ابتدا به ارائه تعریفی از مفهوم فروش مستقیم می پردازیم.

شیوه فروش مستقیم عبارت است از نوعی کانال فروش که بر تماس فردی و فروش کالا و خدمات از طریق تشریح و ترویج مستقیم محصولات برای کاربر نهایی در محیطی غیر فروشگاهی تاکید دارد. این شیوه اساسا به حضور فروشنده جهت ایجاد محیطی برای برقراری ارتباط و تاثیر گذاری بر تصمیم گیری خرید مشتری مبتنی است. محیط های غیر فروشگاهی شامل منازل یا ادارات هستند که در آنها لزومی بر داشتن محلی ثابت برای فروش کالا یا خدمات وجود ندارد.

تفاوت بازاریابی سنتی و نتورک مارکتینگ

  1. به کسانی که در بازاریابی سنتی کار می کنند «بازاریابی یا واسطه» می گویند. اما به کسانی که در نتورک کار می کنند «نتورکر» می گویند.
  2. تمرکز بازاریاب ها بر روی بازار سرد و در نهایت بازار گرم است. اما تمرکز نتورکر ها بر روی بازار داغ است.
  3. بازاریاب های آماتور فقط مشتری را پیدا می کنند. بازاریاب های حرفه ای با مشتری ارتباط هم دارند. ولی نتورکرها هم مشتری را پیدا می کنند و هم با آن ها ارتباط دارند و هم از آن ها نگهداری می کنند.
  4. هر دو دسته بازاریابان آماتور و حرفه ای و هم چنین نتورکرها در ازای فروش هایی که شخصاً انجام داده و حاصل تلاش مستقیم خودشان است حق الزحمه کسب می کنند. در نتورک به این نوع حق الزحمه پورسانت خرده فروشی می گویند. اما نتورکرها علاوه بر این می توانند از انواع دیگر حق الزحمه این کار هم بهره مند شوند. این همان پورسانت حاصل از فروش زیرمجموعه ها است که به آن پورسانت کار گروهی یا پورسانت شبکه ای می گویند. هم چنین در بسیاری از شرکت های نتورک، پورسانت های رهبری و مدیریت تیم هم داده می شود. به علاوه شرکت هایی هستند که پاداش های دیگری را هم برای نتورکرها در نظر می گیرند مثل پاداش سفر به نقاط مختلف دنیا که از آن جمله است.
  5. بازاریابان مجبورند از چرخه توزیع سنتی محصولات استفاده کنند. در تجارت سنتی چگونه یک تولید کننده می تواند محصول خود را به صدها هزار مشتری برساند؟ به این صورت که تولید کننده محصولات خود را به ده عمده فروش می رساند. عمده فروش ها محصولات را به ده خرده فروش یا شرکت پخش کننده می فروشند که تا اینجا می شود صد تا. خرده فروش ها هر کدام محصولات را به ده مغازه دار می فروشند و تا اینجا محصولات به هزار نفر رسیده است. در نهایت مغازه داران هر کدام محصولات را به ده مشتری نهایی می فروشند که در نتیجه این محصولات بین صد هزار مشتری نهایی توزیع و فروخته می شود.

وجود این زنجیره و واسطه های موجود در آن برای تجارت سنتی بسیار حیاتی است و باعث گسترش بازار توزیع می شود. اما از سویی دیگر وجود همین واسطه ها باعث افزایش قیمت محصولات می شود. هر کدام از این واسطه ها برای انتقال محصولات از کارخانه تا مشتری نهایی هزینه هایی را متحمل می شوند که از جمله می توان به هزینه های حمل و نقل، انبارداری، حقوق کارمندان، مکان تجاری، کاهش ارزش سرمایه در گردش، خواب سرمایه و دیگر هزینه های پیش بینی نشده اشاره نمود. در نتیجه واسطه ها مجبورند برای جبران این هزینه ها بر قیمت محصولات بیفزایند تا در نهایت کالا به دست مشتری برسد.

در نتورک مارکتینگ مشتری یا همان مصرف کننده بدون واسطه ای می تواند با ورود به وب سایت شرکت فعال در نتورک محصولات مورد نظر خود را خریداری نماید. در این بین نتورکرها فقط نقش معرفی کننده کالا را بر عهده دارند.

تاریخچه بازاریابی شبکه ای

در دهه چهل میلادی ژان پل گتی عنوان کرد که : من ترجیح می دهم از یک درصد تلاش صد نفر استفاده کنم تا از صددرصد تلاش یک نفر. همین دیدگاه بعدها موجب پایه ریزی تجارت نتورک شد. در سال 1943 میلادی شرکت مکمل های غذایی نوتریلایت توسط دکتر کارل رِنبورگ تأسیس و به تولید ویتامین ها و خوراکی های رژیمی مشغول شد.

همین شخص در ایالات متحده و در سال 1945 میلادی اولین شرکت نتورک مارکتینگ با عنوان اَم وِی گلوبال را تأسیس کرده و عنوان پدر نتورک را به خود اختصاص داد.

هم اکنون کالاهای شرکت نوتریلایت در کشورهایی مثل دانمارک، فنلاند و نروژ به نام نوتری وِی شناخته شده و به فروش می رسند. پس از پنجاه سال و در سال 1995 میلادی پولی معادل یکصد میلیارد دلار در صنعت نتورک مارکتینگ در گردش بوده است.

توضیحات مقاله بازاریابی شبکه ای پیش روی شما می باشد و شما برای دریافت کل متن نتورک مارکتینگ از طریق لینک زیر می توانید اقدام کنید. مطالب مهمی که در این مقاله آمده است به صورت زیر می باشد :

  • در ابتدا بازاریابی شبکه ای به طور مفصل توضیح داده شده است.
  • در ادامه پیرامون شرکت های هرمی مطالبی بیان شده است.
  • مثالی از این شرکتهای هرمی یعنی شرکت گولد کوئیست گفته شده است.
  • سپس تفاوت شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای مورد بررسی قرار گرفته شده است.
  • و … .
3000 تومان – خرید
اشتراک گذاری مقاله
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز